اخبار افغانستان

یونما: ۸۰۰ مورد قتل، شکنجه و بدرفتاری طالبان علیه نیروهای سابق امنیتی را مستند کردیم

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: هیئت معاونت سازمان ملل متحد(یونما) در افغانستان گفته است که از آغاز حاکمیت گروه طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۳۰ جون ۲۰۲۳  حد اقل ۸۰۰ مورد از قتل، دستگیری، بازداشت خودسرانه، شکنجه، بدرفتاری و ناپدید شدن نیروهای سابق امنیتی را مستند کرده است.

این دفتر صبح روز (سه‌شنبه،۳۱ اسد) گزارشی را منتشر کرده که در آن آمده است گروه حاکم در افغانستان دست به انتقام جویی از نیروهای سابق امنیتی زده‌اند. گزارش افزوده در حالیکه طالبان عفو مقامات و نیروهای سابق امنیتی را اعلام کرده اند، اما به گونه گسترده اقدام به بازداشت، شکنجه و تیرباران مقامات و نیروهای سابق امنیتی کرده‌اند.

یونما افزوده که گزارش‌های موثق از نقض حقوق بشر توسط مقامات گروه طالبان علیه مقامات دولت سابق و نیروهای سابق امنیتی افغانستان را ثبت کرده است.

در گزارش یونما آمده که اعضای نیروهای سابق امنیتی که توسط طالبان بازداشت شده اند، خانواده‌های شان نتوانسته اند، روز ها و ماه‌ها بعد از دستگیری اجساد شان را پیدا کنند و در برخی موارد هرگز نتوانسته اند از عزیزان شان اطلاع دریافت کنند.

گزارش یونما افزوده که گروه طالبان حاضر به پاسخگویی نیستند و مقامات این گروه نتوانسته اند عاملین این قضایا را به عملکرد شان پاسخگو سازند. در گزارش یونما آمده که طالبان از عملکرد شان مصونیت دارند.

دفتر هیئت سازمان ملل متحد، گفته که مقامات حاکم باید شرایط عفو عمومی را اعلام کنند تا از تایید آن اطمینان حاصل شود و همچنان خواسته شده که تحقیقات جنایی معتبر و شفاف را در مورد ادعای نقض حقوق بشر علیه مقامات دولتی سابق و نیروهای قوای امنیتی افغانستان انجام دهند.

روزا اوتنبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته که عفو عمومی طالبان عملی نمی‌شود و مصونیت از مجازات برای نقض حقوق بشر حاکم شده است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا