اخبار افغانستان

شریح شیون برنده جایزه شهروندی« تی آر تی» شد

شریح شیون شاعر و فعال فرهنگی افغانستان که در زمینه‌های فرهنگ، اجتماع و فعالیت‌های بشردوستانه فعال بوده، برنده‌ی جایزه‌ی شهروند جهانی تلویزیون “تی آر تی” کشور ترکیه شد
این شاعر افغانستانی با جمعی از هم‌کارانش برای کودکان خیابانی، برنامه‌ای طرح ریزی کرد و از این طریق برای آنان، در بخش‌های قصه‌خوانی، سواد‌آموزی، هنرآموزی و سرگرمی(شطرنج) زمینه‌ی آموزش را فراهم کند.
آقای شیون در گفتگویی با خبرگزاری «شهرخبر» گفته است که خبر برنده شدنش از سوی تلویزیون تی آر تی را از طریق ایمل دریافت کرده است.
او گفته است “خیابان محروم‌ترین نقطه برای کودکان در افغانستان است، جایی‌ست که در آن‌جا شفقت و مهربانی وجود ندارد و در عوض کودکان بیش‌تر با جهل و خشونت سردچار اند”.
شیون در ادامه گفته است که از این طریق نه تنها می‌خواهد به آنان آموزش دهد؛ بلکه می‌خواهد همان خلای عاطفی که کودکان در خیابان‌ها و خانه‌های شان دارند را پر کند و استعدادیابی و پرورش دهد.
جایزه‌های TRT World Citizen به کسانی‌که از سراسر جهان در خدمت پیش‌گامانه و قابل‌توجه به بشریت مشغول بوده اند داده می‌شود.
مراسم اهدای جایزه‌های شهروند جهانی، شام‌گاه ٢۵ نوامبر ٢٠٢٢ در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود و این جشن با حضور شرکت‌کننده‌های مختلف از سراسر جهان در زمینه‌های سیاسی، اکادمیک، هنر و سرگرمی، کمک‌های بشردوستانه و تجارت برگزار خواهد شد.
پیش از شریح شیون، سکینه یعقوبی شهروند دیگر افغانستان نیز برنده‌ی این جایزه شده بود. خانم یعقوبی، به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه‌ی حقوق کودکان و زنان برنده‌ی جایزه‌ی شهروند جهانی تی آر تی شده است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا