اخبار افغانستان

مرکز مطالعات صلح پاکستان: سیاست پاکستان در برابر طالبان واقع‌بینانه نیست

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: پس از حملات مرگ‌بار در پاکستان و هشدارهای پی‌هم مقام‌های اسلام‌آباد مبنی بر طرحی ریزی این حملات در خاک افغانستان زیر کنترل طالبان، اکنون برخی از کارشناسان و دانشگاهیان این کشور می‌گویند که پاکستان باید سیاست روشن و واقع‌بینانه را در برابر طالبان اتخاذ کند.

روزنامه دان پاکستان روز (شنبه، ۲۱ اسد) گزارش داده است که برخی از کارشناسان و دانشگاهیان در نهمین نشست‌شان که توسط مرکز مطالعات صلح پاکستان راه‌اندازی شده بود، گفتند که اسلام‎آباد باید سیاست روشن و واقع‌بینانه را در برابر گروه طالبان افغانستان اتخاذ کنند.

آن‌ها افزوده‌اند که اسلام‌آباد گفت‌وگوی جدی را در مورد مخفی‌گاه‌های جنگ‌جویان تحریک طالبان پاکستان(تی‌تی‌پی) در افغانستان با گروه طالبان آغاز کند.

موضوع محوری  نشست مطالعات صلح پاکستان افزایش تهدید تروریسم از سوی تحریک طالبان پاکستان، داعش و سایر گروه‌ها در پاکستان بود. اشتراک کننده‌گان این نشست گفتند که پاکستان در سیاست‌های خود در قبال افغانستان تداوم ندارد.

به باور کارشناسان، ابتکار پاکستان برای حصارکشی مرزی افغانستان نمی‌تواند جلو تروریسم فرامرزی از افغانستان را بگیرد.

هارون رشید، روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد پاکستان گفته است که مساله تحریک طالبان پاکستان مانع اساسی در روابط دوجانبه میان پاکستان و گروه طالبان است.

وی افزوده است: «در این موضوع یک بن‌بست وجود دارد، تا زمانی‌که هر دو طرف راه‌حلی برای مشکل پیدا نکنند، ادامه خواهد داشت.»

آقای رشید تأکید کرده است که پاکستان باید روی یک راه‌کاری برای از میان برداشتن تحریک طالبان پاکستان کار کند.

در همین حال، مفتی محمد قاسم حقانی، رهبر مرکزی جمعیت علمای پاکستان، در نشست مطالعات صلح پاکستان پیشنهاد کرده که هیأتی از علمای محلی و رهبری پشتون‌های پاکستان با گروه طالبان در کابل دیدار کرده و در مورد تهدید تحریک طالبان پاکستان گفت‌وگو کنند.

این در حالیست که در کنار حملات تروریستی «تی‌تی‌پی» بر خاک پاکستان دو حمله در این کشور را گروه نو تشکیل «تحریک جهاد اسلامی» و «داعش» نیز بر عهده گرفته اند.

بلاول بوتو، وزیر خارجه پاکستان گفته است که بعد از تسلط رژیم طالبان حمله‌های تروریستی در پاکستان افزایش یافته است.

آقای زردادی از طالبان خواست تا به تعهدات خود عمل کنند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که پس از افزایش حملات مرگ‌بار در خاک پاکستان، ارتش این کشور بارها هشدار داده است که اگر گروه طالبان در برابر تحریک طالبان پاکستانی و دیگر گروه‌های تروریستی اقدام نکند، این کشور خود دست به کار خواهد شد.

مقام‌های ارشد نظامی پاکستان تأکید کرده‌اند که حملات اخیر در این کشور در خاک افغانستان تحت کنترل طالبان صورت می‌گیرد.

در همین حال پس از این هشدارهای مقام‌های اسلام‌آباد، ارتش این کشور حملات هوایی را در استان پکتیکا بر مواضع نیروهای «تی‌تی‌پی» انجام داد.

طالبان در واکنش به سخنان اخیر مقام‌های پاکستانی گفتند که این گروه مسوولیت تامین امنیت کشورهای همسایه را برعهده ندارد.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا