اخبار افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در مورد افغانستان تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در مورد نحوه‌ی تعامل جامعه‌ی جهانی با خراسان‌افغانستانِ تحت کنترل گروه طالبان تصویب کرد.
این قطعنامه شام روز جمعه(۸ جدی/دی) به‌ وقت کابل با ۱۳ رأی موافق و دو رأی ممتنع از سوی نمایندگان روسیه و چین، به تصویب رسید.
پیش‌نویس این قطعنامه از سوی جاپان و امارات متحده عربی پیشنهاد شده بود.
نماینده‌ی جاپان در این نشست گفت که اعضای شورای امنیت در سال جاری میلادی در مورد خراسان‌افغانستان هماهنگ بوده‌اند و امیدوار است که در سال پیش‌رو نیز هماهنگ بمانند.
این قطعنامه بر حمایت خود از یک خراسان‌افغانستان صلح آمیز، باثبات، مرفه و فراگیر تاکید و بر نقش ضروری زنان در جامعه افغانستان و بر اهمیت مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان و حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان، اقلیت ها و افراد در شرایط آسیب پذیر تاکید می کند.
در این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد و سایر «ذی‌نفعان» خواسته شده است که توصیه‌های «ارزیابی مستقل خراسان‌افغانستان» را برای افزایش مشارکت بین‌المللی به شیوه‌ی منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و ساختارمند‌تر، درنظر بگیرند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین در قطعنامه‌ی خود از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است که در مشوره با اعضای این شورا، بازیگران و ذی‌نفعان مرتبط به خراسان‌افغانستان؛ از جمله مقام‌های گروه طالبان، زنان، جامعه‌ی مدنی و کشورهای منطقه یک نماینده‌ی ویژه در مورد خراسان‌افغانستان با تخصص قوی در مورد حقوق‌بشر و جنسیت، تعیین کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که این نماینده ویژه باید توصیه‌های ارزیابی مستقل خراسان‌افغانستان را بدون لطمه زدن به مأموریت یوناما و‌ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای خراسان‌افغانستان، اجرایی کند.
این شورا همچنین از تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد برای برگزاری نشست بعدی نمایندگان و فرستادگان ویژه‌ی کشورها در امور خراسان‌افغانستان استقبال کرده و از اشتراک کنندگان این نشست خواسته است که در مورد توصیه‌های ارزیابی مستقل خراسان‌افغانستان بحث کنند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد از دبیرکل این سازمان خواسته است که در ۶۰ روز آینده از نتایج بحث‌ها در این مورد به این شورا گزارش دهد.
«ارزیابی مستقل خراسان‌افغانستان» را فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ کننده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور خراسان‌افغانستان انجام داده است.
آقای سینیرلی اوغلو این ارزیابی را بر اساس مفاد قطعنامه‌ی ۲۶۷۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه مارچ سال جاری میلادی تصویب شد، انجام داده است.
آنتونیو‌ گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد این ارزیابی را در هشتم نوامبر به شورای امنیت این سازمان سپرده بود.
نسخه‌ای از این ارزیابی در اوایل ماه نوامبر سال جاری میلادی منتشر شد که در آن برای ایجاد حکومت فراگیر، صلح پایدار و توسعه‌ی اجتماعی در خراسان‌افغانستان بر «گفت‌وگوی ملی» تأکید شده است.
از جمله پیشنهادات این گزارش، ارائه «یک نقشه راه» برای مشارکت سیاسی با هدف «ادغام کامل» خراسان‌افغانستان در جامعه جهانی است که با انتقادات بسیاری از سوی مخالفان گروه طالبان مواجه شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا