اخبار افغانستان

روزنامه هم‌مهین: خطر طالبان باید جدی گرفته شود

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: روزنامه‌‌ی هم‌میهن، نزدیک به حزب کارگزاران جمهوری اسلامی ایران با برشمردن چهار تعرض امنیتی بین این کشور و طالبان، تاکید کرده که خطر گروه طالبان باید جدی گرفته شود.

این روزنامه که توسط دبیرکل سابق این حزب مدیریت می‌شود، یکی از چالش‌های ایران در مقابل طالبان را نبود فرماندهی چون احمدشاه مسعود در «پنجشیر» عنوان کرده‌است.

 نویسنده‌ی این روزنامه چالش دوم را «بحران آب» خوانده است، و تصریح کرده که بحران آب نیز در ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌ها بین جمهوری اسلامی و طالبان بدل شده است.

هم‌چنان در ادامه این مطلب یادآور شده‌است، هشدار در مورد «بحران آب» زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار شد که شبکه خبری «بلومبرگ» پانزدهم مرداد ماه در گزارشی نوشت که «طالبان آماده جنگ آب با ایران» شده است و علاوه بر سربازان و بمب‌گذاران انتحاری، صدها وسیله نقلیه نظامی و تسلیحات باقیمانده از حضور ایالات متحده در افغانستان را در منطقه مستقر کرده‌است.

بلومبرگ این مطلب را به نقل از «یک منبع که نخواست نامش فاش شود» اعلام کرده و از قول همان منبع نوشته است که توافق سال ١٩٧٣ دو کشور در مورد حق‌آبه هیرمند تفسیر پذیراست، زیرا بر اساس آن توافق، تامین آب باید در زمان خشک‌سالی «تعدیل» شود و هر دو کشور باید برای حل این مشکل «مذاکرات دیپلماتیک» انجام دهند.

از دیگر موارد  امنیتی که روزنامه هم‌میهن نسبت به آن هشدار داده است، بحران مهاجرانی است که با حاکم شدن طالبان به ایران مهاجرت کرده‌اند. افزایش تعداد مهاجران افغانستانی به باور تحلیل‌گران جنگ‌جویان طالبان را در زمان درگیری با ایران در موقعیت برتر قرار خواهد داد.

حشمت الله فلاحت‌پیشه بر این باور است روزانه ۱۰ هزار نفر به آمار مهاجرین افغانستان در ایران افزوده می‌شود. او تاکید کرده است که در برابر ۸ نفر شهروند ایرانی یک نفر مهاجر افغانستانی نیز در کشور زندگی می‌کند و «این آمار واقعی است.»

این روزنامه چهارمین «بحران امنیتی بسیار مهم» طالبان برای ایران را ناشی از وضعیت فعلی خود ایران دانسته است. وضعیت اقتصادی و سیاسی و بحران‌هایی که جمهوری اسلامی برای مردم ایجاد کرده؛ حکومت مرکزی را در شکننده‌ترین حالت خود قرار داده است و همین موضوع می‌تواند به یک برگ برنده برای گروه‌هایی مثل طالبان تبدیل شود.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا