اخبار جهانرویدادهای فرهنگی

وضع محدودیت‌ها بر ناشران؛ سازمان حقوق بشری رواداری: گروه طالبان خرید و فروش کتاب‌های چاپ ایران را ممنوع کرده است

رواداری در گزارش جدید خود اطلاعات تازه‌ای درباره کتاب‌هایی منتشر کرد که گروه طالبان خرید و فروش آنرا ممنوع کرده است. در گزارش آمده کتاب‌های چاپ ایران، کتاب‌های مربوط به شیعیان، آثاری درباره اقوام مختلف مثل تاجیک‌ها، هزاره‌ها و اوزبیک‌ها ممنوع شده‌اند.
رواداری یک سازمان حقوق بشری فعالان حقوق بشر خراسان‌افغانستان در تبعید است که بعد از تسلط گروه طالبان بر کابل آغاز به کار کرده است. شهرزاد اکبر، رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر خراسان‌افغانستان رهبری این سازمان را به عهده دارد.
این سازمان روز چهارشنبه(۱۲ ثور/اردیبهشت) گزارش تازه‌ای را با نام «محدودیت، سرکوب و سانسور: وضعیت دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان در خراسان‌افغانستان» منتشر کرد.
گفته می‌شود کروه طالبان فهرستی از کتاب‌های ممنوعه را به ناشران و کتابفروشان شهر داده است تا از خرید و فروش آن جلوگیری شود. براساس این گزارش در ماه جنوری ۲۰۲۴ گروه طالبان مسئول یک کتابخانه را در استان ننگرهار، به اتهام توزیع کتاب‌های ممنوعه و نشر شعرهای انتقادی بازداشت کرده است.
طبق این گزارش، گروه طالبان کتاب‌های مربوط به شیعیان و کتاب‌های تاریخ تاجیک‌ها، هزاره‌ها و اوزبیک‌ها را در برخی ولایت‌ها جمع‌آوری کرده است.
در گزارش جدید رواداری آمده است که گروه طالبان تاکنون تمام کتابخانه‌های دولتی و خصوصی را نظارت کرده است.
در گزارش رواداری همچنین آمده اداره اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان، امر به معروف و استخبارات این گروه در استان‌های فاریاب، جوزجان، بغلان و مزارشریف کتاب‌های چاپ ایران را که در مورد مذهب شیعه نوشته شده، جمع‌آوری کرده است.
به همین‌گونه گروه طالبان در استان‌ کاپیسا به تمام کتاب‌فروشی‌ها و موسسات نشراتی دستور داده است که کتاب‌های «مخالف شریعت» را چاپ نکنند.
یافته‌های رواداری نشان می‌دهد که گروه طالبان در قندوز کتاب‌های مربوط به تاریخ تاجیک‌ها، تاریخ اوزبیک‌ها و کتاب‌های مربوط به تاریخ هزاره‌ها را از بازار جمع‌آوری کرده است.
طبق این گزارش، گروه طالبان تمام کتاب‌فروشی‌های دایکندی را بسته و از چاپخانه‌ها تعهد کتبی گرفته که بدون اجازه این گروه اسنادی را چاپ و نشر نکنند.
یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که گروه طالبان در استان‌های قندهار، زابل و هلمند فعالیت کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها را محدود کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا