اخبار افغانستان

طالبان ابزار تهدید و فشار علیه روسیه، چین و ایران

سیمرغ: دفتر بنیاد شهید احمد شاه مسعود در مشهد با اشتراک حضوری و مجازی شماری از استادان دانشگاه، کارشناسان سیاسی، دانشجویان و فرهنگیان افغانستان مقیم ایران برگزار کرد.

این نشست امروز (یک‌شنبه، ۸ مرداد) تحت عنوان “روابط امریکا با طالبان” برگزار شد که در آن فوزیه کوفی نماینده سابق پارلمان و شیر احمد سعیدی، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تهران بود.

سخن‌رانان با تاکید کردند که طالبان به عنوان یک گروه کم هزینه، منافع کلان و استراتژیکی امریکا را در منطقه تامین می‌کنند و هم‌چنان ابزار فشار و تهدیدی در کنترل امریکا علیه منافع روسیه، چین و ایران است.

بانو فوزیه کوفی، نماینده مجلس در حکومت پیشین، رابطه آمریکا و طالبان را پس از سال 2001 به دو مرحله تقسیم کرده و افزود که پس از 2001 آمریکا طالبان را حامی القاعده می‌دانست و از سوی‌هم عامل اتفاق یازدهم سپتامبر، القاعده بود که رهبر این سازمان تروریستی در قلمرو طالبان به سر می‌برد و امریکا چندبار درخواست تسلیم دهی رهبر القاعده را به طالبان پیشکش کرد، اما از سوی طالبان بنا بر وجوهات مشترک که با القاعده داشتند رد شد و این سرکشی طالبان امریکا را مجبور به اقدام و مداخله در خاک افغانستان کرد و حتی اکثریت اتفاق دارند که دلیل ورود امریکا در سال 2001 به افغانستان گروه طالبان بودند.

خانم کوفی، در ادامه گفت که تا سال 2009 گزینه امریکا با طالبان فقط جنگ بود و حتی در آن‌زمان وزیر دفاع امریکا طالبان را یک گروه تروریستی خوانده و گفت: «این گروه را هرجا پیدا کنیم از بین می‌بریم.» اما پس از روی کار آمدن حکومت دموکرات‌ها در ایالات متحده امریکا که به زعم خودشان رویکرد صلح جویانه داشتند/دارند، روابط ایالات متحده با طالبان از جنگ به تعامل تغییر یافت و پس از سال 2014 دفتر قطر به طالبان باز شد و امریکایی‌ها به صورت غیر مستقیم با طالبان رابطه برقرار کردند.

فوزیه کوفی افزود که امریکا به این باور بود که با حضور طالبان در افغانستان امکان مبارزه با سایر گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش و هم‌چنان تامین امنیت جهان به واسطه این گروه محتمل است، روایت که طالبان از آوان ایجاد دفتر در قطر تا اکنون بالای دنیا آن را به فروش می‌رسانند.

 دوم این که روایت و برداشت‌ها آمریکایی‌ها بر این بود که طالبان تغییر کرده و معتدل شدند، و این‌بار به همه ارزش‌های انسانی و دموکراتیک مانند آزادی‌های فردی، مشارکت همگانی در قدرت، حقوق زن و حقوق بشر احترام قایل هستند و رعایت می کنند. از این رو بسیار از کشورها و امریکایی‌ها از این گروه حمایت کردند، اما برعکس نه طالبان تغییر کرده بودند و نه توان تامین امنیت جهان را داشتند؛ به جای این‌که امنیت جهان را تامین کنند، ده‌ها سازمان تروریستی در زیر حاکمیت این گروه چهره ظاهر کردند و انگیزه دهشت‌گردی و فعالیت نظامی‌شان در مختل سازی امنیت منطقه بیشترشد که اکنون تهدید به جهان هستند.

بانو کوفی در پاسخ به این سوال آیا لازم است یک تجمع سیاسی در برابر گروه طالبان شکل بگیرد و هم‌چنان این گروه که بیشتر آسیب را از استفاده سو و ابزار قرار دادن دین به اسلام و مسلمان رساندند، خلع شعار دینی شوند؟، گفت: «باوجود  این‌که دنیا از یک جریان سیاسی و نظامی علیه طالبان حمایت نمی کند ولی فضا محدود نیست و مساعد است و همزمان مردم نیز از طالبان ناراض هستند و این دو مورد می‌توانند فرصت خوبی برای مخالفین طالبان باشد.»

او افزود مخالفین طالبان از این فرصت‌ها و فرصت‌های دیگر که در منطقه به خصوص در کشورهای خلیج واقع شده استفاده کنند و منتظر تصمیم جهان نباشند.

سپس شیر احمد سعیدی، دانشجوی دکترا در دانشگاه تهران با اشاره کوتاه به سیاست خارجی آمریکا گفت که حضور طالبان در افغانستان در چهارچوب منافع آمریکا تعریف شده‌است او افزود که طالبان یک ابزار فشار و تهدید در کنترل آمریکا علیه کشورهای چین، ایران و روسیه است و وی افزود که آمریکا هرزگاهی بخواهد از این نیروهای کم مصرف علیه رقبای خود در این منطقه استفاده خواهد کرد.

آقای سعیدی، خاطرنشان کرد که طالبان یک هم‌کار خوب و کم مصرف آمریکا در منطقه هستند و طی دو سال سلطه‌شان بر افغانستان توانستند ده‌ها گروه تروریستی را که از انتظار و توان امریکا دور بود، زیر یک چتر منسجم و در راستای منافع استراتژیک آمریکا سوق بدهند و از سوی هم با جا دادن گروه‌های تروریستی در افغانستان امکان مداخله و بهانه بعدی آمریکا را در افغانستان مساعد بسازند.

آقای سعیدی، افزود باتوجه به این‌که طالبان توانایی مدیریت گروه‌های با ایدولوژی را در حصه تامین منافع امریکا پیدا کردند و بیش از 23 گروه تروریستی را منسجم و در خدمت منافع آمریکا قرار داده‌اند و هم‌چنان امریکا منافع کلان خود را در منطقه با هزینه کمتر از گذشته توسط این گروه‌ها دنبال می‌کند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا