اخبار افغانستان

سازمان ملل از کاهش کمک‌های خود به افغانستان خبرداد

 

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: سازمان ملل متحد اعلام کرده است که با توجه به کاهش بودجه این سازمان کمک‌های بشردوستانه خود را به افغانستان کاهش می‌دهد.

برنامه جهانی غذا (WFP) نیز در اعلامیه‌ی گفت که به دلیل کاهش بودجه برای این سازمان مجبور است سقف کمک‌های خود را در افغانستان کاهش دهد.

این سازمان در ادامه افزوده است نظر به بودجه که در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت تنها برای پنج میلیون نفر در مناطق مختلف افغانستان کمک رسانی خواهد کرد.

سازمان ملل متحد گفته که ۸۶ کشور برای کمک به نیازمندان در افغانستان ۲۰ ملیارد دالر کمک می‌کردند اما این کمک‌ها به ۵ ملیارد دالر کاهش یافته است.

سازمان جهانی غذا بارها از کاهش کمک‌های تمویل کننده‌گان برای افغانستان و بحران بشری در این کشور هشدار داد است.

با گذشت نزدیک به دو سال از تسلط طالبان در افغانستان کمک‌های بشری نهادهای مددرسان و جامعه جهانی ادامه داشت و مردم را در سراسر افغانستان تحت پوشش خود قرار می‌داد، اما اکنون این کمک‌ها در بخش های مختلف در حالی کاهش است.

 اکثریت سازمان‌های بین المللی به دلیل دستبرد و مداخله طالبان در روند کمک رسانی به نیازمندان کمک‌های خود را با افغانستان متوقف کرده و یا کاهش داده اند.

در حالی این کمک‌ها کاهش پیدا می‌کند که سطح فقر و بیکاری در افغانستان روز به روز در حال افزایش است و مردم این کشور چشم امید به کمک‌های جامعه جهانی دوخته اند.

شهروندان افغانستان از کاهش کمک‌های جهان نگران اند و از جامعه جهانی می‌خواهند به کمک‌های خود ادامه دهد چون این کمک‌ها برای رسیدگی به فقرا در این کشور مهم و ارزنده است.

اوچا یا هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده که به دلیل کمبود کمک‌های تمویل کنندگان کمک‌های بشردوستانه به این کشور کاهش می یابد.

سازمان‌های کمک دهنده به افغانستان در حالی از کاهش کمک‌های خود هشدار می‌هند که فقر، بیکاری و مهاجرت‌ها در این کشور در حالی افزایش است و آینده تاریک و ناروشن.

صلیب سرخ که کمک‌های صحی را برای مردم در سراسر افغانستان ارائه می‌کند نیز از کاهش کمک‌های خود خبر داده می‌گوید به دلیل مشکلات مالی تا یک ماه دیگر کمک‌های خود را به بیست و پنج بیمارستان دولتی متوقف می‌کند.

کاهش کمک‌های صحی در کنار کمک‌های اقتصادی در افغانستان می‌تواند یک بحران دیگر بشری را در کنار گرسنگی ایجاد کند که زندگی مردم را سخت متاثر خواهد کرد.

پیش از این سازمان ملل برای خانواده‌های نیازمند در افغانستان (۸ هزار و ۴۰۰ افغانی) کمک می‌کرد اما پس از کاهش بودجه از سوی تمویل کنندگان برنامه بشردوستانه این سازمان حالا فقط می‌تواند (۶ هزار و ۴۰۰ افغانی)  به ۵ ملیون نیازمندان کمک کند که مرفوع کننده نیازمندی های اولیه اکثر خانواده‌ها در افغانستان نمی باشد.

فاطمه، یکی از زنان نیازمند افغانستان که شوهراش در قوای مسلح سابق افغانستان ایفای وظیفه می‌کرد و در جنگ‌های گذشته علیه طالبان در استان هلمند کشته شده می‌گوید، زندگی او و چهار فرزندش به کمک‌های بین المللی وابسته است اگر این کمک‌ها قطع گردد نمی‌داند چه سرنوشتی درانتظارشان خواهد بود.

پس از تسلط طالبان در افغانستان اقتصاد این کشور ورشکسته شده و اکثریت مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

نقیب جرنیل‌زاده، کارشناس اقتصادی می‌گوید، کاهش کمک‌های بین المللی بر افغانستان تاثیر مستقیم روی زندگی مردم و همچنان اقتصاد کشور دارد. او می‌افزاید با توجه به اینکه کمک‌های سازمان‌های بین المللی قرار است کاهش پیدا کند ممکن است شهروندان کشور با خطر قحطی مواجه شوند و این خود سبب مهاجرت‌ها و ده‌ها مشکل دیگر خواهد شد.

 صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا (UNICEF) اعلان کرده بود که در نتیجه خشک سالی و نا امنی غذایی در افغانستان شمار افراد نیازمند به 29 میلیون تن رسیده است. و در سال 2023  ممکن است 64 درصد از خانواده‌ها در کشور قادر به تهیه نیازهای اولیه شان نخواهند بود.

پیش از این اوچا، یا هماهنگ کنند کمک‌های بشری در افغانستان از کاهش کمک‌ها  هشدار داده بود و از نهادها و کشورهای کمک دهند خواسته بود که به دستگیری افراد نیازمند و کمک‌ها ادامه بدهند تا از یک قحطی تمام عیار و فاجعه کلان بشری جلوگیری صورت گیرد.

عبدالسلام یکی از کشاورزان در استان فاریاب می‌گوید، به دلیل خشکسالی و کمبود آب نتوانسته است حاصلات خوب برداشت کند از این روی سازمان غذای جهان چندین بار به وی کمک کرده است تا بتواند چرخ روزگار خود را بچرخاند. او زندگی خود و دیگر مردمان را وابسته به کمک‌های جهانی میداند.

او از توزیع و نحوه کمک رسانی شکایت کرده می‌گوید طالبان در اکثریت از برنامه‌های سازمان ملل متحد مداخله کرده و کمک‌ها را برای افراد خود توزیع کرده اند.

این در حالی‌ست که گروه طالبان برای بیرون رفت از چالش‌های اقتصادی و رسیدگی برای مشکلات مردم هیچ گونه برنامه‌ای ندارند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا