اخبار افغانستان

ساعت‌ها سرگردانی به دنبال آب در کابل

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، کابل: کابل به کم‌بود بی‌سابقه‌ی آب مواجه شده‌است. باشندگان این شهر ساعت‌ها کوچه به کوچه دنبال آب می‌روند و اکثریت‌شان در پایان روز یا نیمه‌های شب با دستان خالی به خانه برمی‌گردند.
عبدالوهاب کودکی کابلی که 12 سال سن دارد، باشنده کارته‌ی سخی شهر کابل است او در گفت‌وگو با خبرگزای صدای افغانستان می‌گوید در محله‌ی که زندگی می‌کند آب به سختی پیدا می‌شود، عبدالوهاب هر روز ساعت 6 بامداد دور از خانه‌‌شان در مسجدی دنبال آب می‌رود و ساعت‌ها منتظر می‌ماند  تا نوبتش برسد و چند دبه آبی به خانه بیارد. این کودک می‌گوید که گاهی آب برایش نمی‌رسد و با دستان خالی و ساعت‌ها انتظار به خانه برمی‌گردد. عبدالوهاب در یک خانه پرجمعیت 6 نفری زندگی می‌کنند و آب مصرفی مورد نیاز آنان زیاد است، او مجبور است روزانه دوبار به دنبال آب از خانه بیرون شود. او گفت پس از آنکه موفق به دریافت آب نمی‌شود با پدراش که شب‌ها به دنبال آب در 10 کیلومتری خانه شان می روند.
این تنها داستان زندگی یک کودک کابلی نیست،

تقربیا جمعیت بزرگ کابل این مشکل روبر هستند، ذکیه دختر 10 ساله  که در خانواده چهار نفر هستند، نیز از رنج کم‌بود آب می‌گوید. او گفت روزانه با مشقت زیاد و ساعت‌ها دورتر از خانه به دنبال آب می‌رود. ذکیه می‌گوید سال‌های گذشته به این پیمانه کابل به کم‌بود آب مواجه نبوده‌است، اما امسال آب به یک مشکل جدی و یک درد سر بزرگ بدل شده است. و او می‌افزاید که سال گذشته از مسجد نزدیک خانه‌شان آب را به راحتی می‌گرفت؛ اما اکنون شاکی است که مسئول مسجد نزدیک خانه به دلیل این‌که سطح آب پایین رفته برای کسی اجازه گرفتن آب را نمی‌هد.
این درحالی‌است که باشندگان شهر کابل می‌گویند که در برخی نقاط این شهر روز یک مرتبه تانکر آب می‌آید و آب را چند برابر نسبت به سال‌های گذشته به فروش می‌رسانند، این باشندگان اضافه می‌کنند که بسیاری از خانواده‌ها توان خریدن آب را ندارند و ناگزیر هستند ساعت‌ها ازخانه دورتر برودند تا چند دبه آب برای استفاده پیدا کنند.
سطح آب در بسیاری از مناطق شهر کابل پایین رفته و در برخی مناطق حتی چاه‌ها با عمق 150 متر خشکیده‌اند.
کارشناسان می‌گویند معضل کم‌بود آب در کابل جدی تر شده‌است، اما هیچ برنامه‌ای که بتواند در کوتاه مدت این مشکل پایان دهد، وجود ندارد. طالبان به عنوان حاکمان کنونی کابل نیز هیچ نسخه‌ای برای حل این معضل جدی مردم در کابل ندارند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا