اخبار

ارتباط نا گسستنی طالب با القاعده؛ ناامنی منطقه افزایش یافته است

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، کابل: براساس گزارش کمیته امنیت سازمان ملل متحد، نشانه هایی وجود دارد که گروه القاعده در حال بازسازی توانایی عملیاتی خود است و تحریک طالبان پاکستانی با حمایت گروه طالبان حاکم در کابل حملاتی را به پاکستان آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ارتباط طالبان در افغانستان با القاعده و تحریک طالبان پاکستانی همچنان مستحکم و نا گسستنی است، گروه القاعده و طالبان پاکستانی( تی‌تی‌پی) در مناطق تحت کنترول طالبان حضور و فعالیت آزادانه و بدون هیچ گونه محدودیت دارند و این باعث تهدیدات تروریستی بیشتر علیه منطقه گردیده است.

چهاردهمین گزارش تیم نظارت بر تحریم‌ها علیه طالبان، در شورای امنیت سازمان ملل می گوید که بر خلاف اظهارات مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله علیه کشورهای دیگر، طالبان حمایت فعالانه از گروه طالبان پاکستانی و القاعده می نمایند. سازمان ملل گروه طالبان پاکستانی را تهدید بالفعل علیه کشور پاکستان می داند.

‏تی‌تی‌پی، یک سازمان تروریستی در پاکستان است و حملات خونین علیه دولت پاکستان راه اندازی کرده است. در آخرین مورد یک بمب گذاری منسوب به تی‌تی‌پی، در پیشاور پاکستان دست کم ۱۰۰ کشته و حدود ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت که اکثر آن‌ها نیروهای پولیس بودند.

گزارش سازمان ملل چه را بیان می کند؟

بر اساس این گزارش، طالبان در حالی که ارتباط خود را با نهادهای تروریستی متعدد حفظ می کنند، کشورهای منطقه را نیز به بهانه‌ی مبارزه به داعش وادار به لابی‌گری و ارسال کمک‌های مالی می کنند.

 ارتباط بین طالبان، القاعده و تحریک طالبان پاکستان مستحکم و نا گسستنی است. طیف وسیعی از گروه‌های تروریستی آزادی مانور بیشتری در مناطق تحت کنترول مقامات طالبان را دارند.

گروه‌های تروریستی خارجی در تمام نقاط مرزی افغانستان حضور فعال و بدون محدودیت دارند و امنیت منطقه را بصورت جدی تهدید میکنند و عملیات‌های پیچیده تر و کشنده را راه اندازی میکنند.

در این گزارش آمده است که پناه دادن طالبان به گروه القاعده و حمایت شان از طالبان پاکستانی، تهدیدی فراتر از مرزهای افغانستان را به دنبال خواهد داشت و ادعا های متعدد این گروه مبنی بر اینکه خاک افغانستان برای انجام حملات علیه کشورهای دیگر مورد استفاده قرار نخواهد گرفت را نفی می کند.

در این گزارش آمده است: “رابطه بین طالبان افغان و تی‌تی‌پی، مانند روابط طالبان با القاعده، به شدت پیوند خورده و بعید است که از بین برود.” گزارش افزوده که یک ناهنجاری ایدئولوژیک در ماهیت پویایی تاریخی بین تی‌تی‌پی و داعش وجود دارد که اکنون تهدید اصلی برای طالبان در مرزهای افغانستان است.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است: “به نظر می رسد ادامه حمایت طالبان از گروه طالبان پاکستانی باعث ایجاد تنش‌های مرزی بیشتر از پیش میان دو کشور افغانستان و پاکستان خواهد شد.”

گزارش فعلی تیم نظارت سازمان ملل، اولین گزارشی است که  نشان می دهد که رهبری طالبان هیچ اعتنای در برابر فشار به منظور اصلاحات و سازش از سوی جامعه جهانی ندارند و برعکس در انتظار کسب مشروعیت سیاسی بین المللی هستند.

کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در یک مهمان خانه مرتبط به سراج الدین حقانی وزیر داخله گروه طالبان در کابل، نیز از نگرانی ها مبنی بر فعالیت های تروریستی از خاک افغانستان علیه کشور های منطقه کاسته نتوانست.

القاعده همچنان قصد دارد موقعیت خود را در افغانستان تقویت کند و با طالبان تعامل داشته، از رژیم حمایت کرده و از چهره های ارشد طالبان محافظت کند. القاعده با استفاده از خاک افغانستان و امکانات لوژیستکی که طالبان در اختیار شان می گذارند در صدد بسیج نیرو و استخدام جنجگجویان جدید هستند این در حالیست که گروه القاعده یک تهدید بالقوه علیه کشور های خارج از منطقه نیز است.

در این گزارش آمده است که القاعده به دنبال افزایش ظرفیت خود برای جابجای نیروهای نفوذی خود در صفوف طالبان پاکستانی و گروه داعش است.

داعش، جدی ترین تهدید تروریستی در افغانستان:

کشورهای عضو در سازمان ملل متحد داعش را به عنوان جدی ترین تهدید تروریستی فعلی در افغانستان، کشورهای همسایه افغانستان و آسیای مرکزی ارزیابی کردند. از زمان قدرت گیری طالبان در افغانستان گروه داعش با آزادی عمل از خاک افغانستان استفاده اعظمی می نمایند.

از سال 2022، داعش بیش از 190 حمله انتحاری در شهرهای بزرگ افغانستان انجام داده است که حدود 1300 نفر کشته یا زخمی شده اند.

در این گزارش آمده است که داعش همچنین تلاش‌های جدی برای ترور سراج الدین حقانی و ملا یعقوب در سال 2022 انجام داده است که به شکست مواجه شده است. بر اساس این گزارش نیروهای نفوذی داعش تا منازل شخصی سراج الدنی حقانی و ملا یعقوب، وارد شدند و به اطلاعات دست اول این دو فرد دسترسی دارند.

در این گزارش آمده است که القاعده در شبه قاره هند حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ جنگجو دارد که اسامه محمود امیر این گروه، عطیف یحیی غوری معاون امیر و محمد معروف مسئول استخدام هستند.

گروه القاعده در ولایت‌های قندهار، نیمروز، فراه، هلمند و هرات حضور فعال دارند و از تحریک طالبان حمایت می کند.

تخمین زده می شود که تعداد جنگجویان داعش بین ۴۰ تا ۶۰۰۰ نفر است که مشمول خود افغان ها و اتباع اذربایجان، ایران، پاکستان، روسیه، ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی و تعداد کمی از جنگجویان عرب که در سال گذشته از جمهوری عربی سوریه به افغانستان سفر کرده اند، می باشد.

اردوگاه‌ها و دژهای آموزشی داعش عمدتا در شمال افغانستان (بغلان، بلخ، جوزجان، کندز و فاریاب)، شمال شرقی افغانستان (بدخشان و تخار) و شرق افغانستان (کنر، ننگرهار، نورستان، پکتیکا، پکتیا و خوست) واقع شده اند و حداقل پنج اردوگاه جدید در سال 2022 ساخته شده است.

این گروه شبکه‌ای از سلول‌های مخفی را در مرکز کشور (کابل، کاپیسا و پروان) ایجاد کرده است. داعش در سلول های 5 تا 15 نفره فعالیت می کند.

تحریک طالبان پاکستان ائتلافی از شبکه‌های شبه نظامی است که در سال 2007 برای متحد کردن مخالفان علیه ارتش پاکستان تشکیل شد. رهبران طالبان پاکستان همچنین به صراحت می گویند که این گروه به دنبال ایجاد یک خلافت اسلامی در پاکستان هستند که مستلزم سرنگونی دولت پاکستان است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا