اخبار افغانستان

گوترش: گروه طالبان خواست‌های جهانی مبنی بر تشکیل”دولت فراگیر” را نادیده گرفته است

انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به تازگی طی یک گزارش‌ تحت عنوان «اوضاع خراسان‌افغانستان و پیامد‌های آن بر ثبات جهانی» بیان کرده که گروه طالبان نسبت به تمامی درخواست‌ها برای ایجاد یک دولت فراگیر بی‌توجه بوده‌اند.
در این گزارش شانزده صفحه‌ای گوترش که روز شنبه، (۲۵ قوس/آذر)، به شورای امنیت سازمان ملل ارایه شده، آمده‌است که گروه طالبان حقوق زنان در تمامی حوزه‌های زندگی عمومی را بدون هیچ تغییری در سیاست‌های‌شان در مورد حق آموزش و کار محدود کرده‌اند.
آقای گوترش‌ در ادامه‌ی گزارش‌اش بیان کرده که حمله‌های داعش (شاخه‌ خراسان) در خراسان‌افغانستان تحت تسلط گروه طالبان افزایش یافته‌ و در ادامه‌ افزوده که روی‌داد‌های ضد امنیت نیز نسبت به سال ۲۰۲۲، دو‌ درصد افزایش پیدا کرده‌اند.
دبیر‌کل سازمان ملل هم‌چنان اضافه کرد، غیرنظامیان، به‌ویژه شهروندان اهل تشیع خراسان‌افغانستان در ماه‌های پسین مورد هدف حملات گروه طالبان قرار گرفته‌اند و او در ادامه گفت: «مخالفان سیاسی گروه طالبان در تبعید» با آن‌که پراکنده مانده‌اند؛ اما با  برگزاری نشست‌های مسکو، دوشنبه و ویانا، در‌به‌چالش‌کشیدن گروه طالبان در مسایل داخلی و خارجی موفق بوده‌اند.
آنتونیو گوترش در این گزارش خود هم‌چنان با اشاره مسایل اقتصادی و بشری در خراسان‌افغانستان نیز گفته‌است که در حال حاضر دو‌سوم جمعیت خراسان‌افغانستان به کمک‌های‌بشردوستانه نیاز داشته و وضعیت مطلوبی ندارند.
این گزارش دبیرکُل ملل سازمان متحد نشان‌دهنده‌ی آن‌ست که تنها در یک دوره‌ی سه‌ماهه که این گزارش تهیه‌شده، یوناما دست‌کم ۱۰ مورد قتل فراقانونی، ۲۱ بازداشت خودسرانه و هشت مورد شکنجه و بدرفتاری با مقام‌های دولت پیشین و نظامیان سابق را به شکل  مستند ثبت کرده‌است.
گروه طالبان تا هنوز در رابطه به این گزارش‌ دبیر‌کل سازمان ملل متحد از خود ابراز نظری نکرده‌اند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا