اخبار افغانستان

امارت فساد اخلاقی؛ نگاهی به رسوایی جنسی مقامات طالبان

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن با ادعای تطبیق شریعت، در دوسال گذشته صدها تن را به اتهام داشتن رابطه خارج از ازدواج، لواطت، فرار از منزل و صحبت تیلفونی به محاکمه کشاندند. از این میان، بیش‌تری موارد مجازات، سنگ‌سار و شلاق بوده است. با وجودی که سازمان‌های حقوق بشری از طالبان خواستند که مجازات بدنی را توقف دهند، این گروه گفتند احکام اسلام را عملی می‌سازیم. اما شمار زیادی از اعضای برجسته این گروه به شمول فرمانده‌هان شان که به جرم تجاوز جنسی، زنا، لواطت و بچه بازی عملن بازداشت شدند ولی بدون کدام محاکمه و مجازات دوباره آزاد و به وظایف شان برگشتند، حتی شماری از آن‌ها بازداشت هم نشدند. از اکثریت این مقامات فاسد طالبان کلیپ‌های تصویری مستند نیز در رسانه‌ها به نشر رسید.

آمارهای که به دسترس خبرگزاری مقاومت رسیده است، نشان می‌دهد در دو سال سلطه‌ی گروه طالبان، بیش از ۶۰ عضو ارشد این گروه در پیوند به تجاوز جنسی و لواطت بازداشت و یا متهم شده‌اند. قربانیان این تجاوزها زنان، دختران، و پسران نوجوان بوده‌اند.

گزارش‌های متعددی وجود دارد که شماری از اعضای این گروه پس از تجاوز جنسی بر زنان،‌ آنان را تیرباران کرده‌اند.

*تجاوزجنسی مقامات طالبان بر زنان*

به تاریخ (۳۱ سرطان/تیر) نصرالله حذیفه، فرمانده امنیه گروه طالبان برای ولایت تخار از شهر تالقان مرکز این ولایت به جرم تجاوز جنسی بر یک زن به کابل خواسته شد. این فرمانده طالبان متهم بود که بر یک زن زندانی تجاوزجنسی کرده است.

این فرمانده گروه طالبان یک هفته پس از بازداشت دوباره رها شده و به شهر تالقان به وظیفه‌اش برگشت. درحالی که قاری حذیفه به چندین مورد دیگر تجاوز جنسی و زنا متهم شده است.

پیش از آن قاری حماس، آمر صحت عامه طالبان برای ولسوالی دشت‌قلعه ولایت تخار نیز هنگام تجاوز جنسی در دفتر کاری‌اش توسط استخبارات این گروه بازداشت شد؛ اما پس از سه ماه آزاد گردید و به وظیفه‌اش برگشت. به تاریخ (۳۰ سرطان) قاری حماس دوباره بالای یک زن دیگر تجاوز کرد و دوباره مستند در دفترکار اش از سوی استخبارات این گروه بازداشت شد و اکنون در زندان است. همین‌گونه سه مقام ارشد طالبان در ولسوالی کلفگان به تجاوز جنسی و زنا متهم شدند. فرمانده طالبان و مدیر استخبارات این گروه متهم به تجاوزجنسی بر یک آموزگار شدند. این آموزگار در گفتگو باخبرگزاری صدای افغانستان گفت با وجودی مراجعه به دفتر والی طالبان در تخار به شکایت او رسیدگی نشد. همچنان آمر امر به معروف و نهی از منکر طالبان به اتهام داشتن رابطه عاشقانه و زنا از سوی استخبارات طالبان بازداشت گردید، اما با پا در میانی والی طالبان در تخار دوباره از زندان آزاد شد. این رویدادها در اواخر برج سرطان سال جاری رخ داد.

ماه (سنبله/شهریور) سال گذشته سعید خوستی، از سخنگویان وزارت داخله گروه طالبان بر الهه دلاورزی تجاوز کرد. پس از تجاوز آقای خوستی خانم دلاورزی را به عقد اجباری خود درآورد و او را در خانه‌ی حبس کرد.

الهه دلاورزی در آخرین اظهارات خود گفت که او توسط استخبارات طالبان بازداشت و به زندان انداخته شد. خانم دلاورزی در نوار تصویری که به دسترس رسانه‌ها قرار گرفت، گفت: «طالبان من را شکنجه کردند و حتی به اندام‌های جنسی (سینه، باسن و ران‌هایم) شوک برقی دادند و از من اعتراف اجباری گرفتند».

در همین حال کودکان دختر نیز شامل قربانی تجاوز بوده‌اند؛ به تاریخ (۹حوت، ۱۴۰۱) هم‌زمان با روز جهانی زن، تجاوز جنسی دو جنگ‌جوی گروه تروریستی طالبان بر یک زن و دو کودک دختر ۱۲ و ۱۴ ساله‌اش در روستای خانقاه ولسوالی سوزمه ولایت سرپل، افشا شد. این رویدادحدود هشت روز بعد از آن، رسانه‌ای گردید.

در ولایت غور، به تاریخ (۷ ثور) یک جنگ‌جوی طالبان که می‌خواست بالای یک دختر جوان تجاوز کند، با مقاومت آن دختر مواجه شده و سرانجام این دختر به قتل رسید. نام مقتول زرمینه بوده و در منطقه صاد سیاه شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، در خانه پدرش با شلیک گلوله به قتل رسیده است. بر‌اساس اظهارات منابع محلی، نام جنگ‌جوی طالبان که در پی تجاوز جنسی نافرجام زرمینه را کشته‌، عبدالقدوس است. مردم محل پس از این قضیه عضو گروه طالبان را دستگیر و به مقام‌های محلی این گروه تحویل دادند وخواهان مجازات او شدند؛ اما با گذشت مدتی از مجازات او خبری نشد.

به تاریخ (۲۶حوت،۱۴۰۰) نیروهای استخبارات طالبان موسی حقانی، برادر عالم‌گل حقانی، رییس پیشین پاسپورت وزارت داخله این گروه را حین خوش‌گذرانی با دختران و نوشیدن شراب «رقصاندن دختران و عیش و نوش با نوشابه‌های الکولی» در یکی از مهمان‌خانه‌های شهر کابل بازداشت کردند. موسی حقانی بعد از این قضیه نه تنها مجازات نشد که توسط گروه طالبان به خارج از کشور انتقال شد.

در تازه‌ترین مورد نعمت فاتح، شهردار گروه طالبان در ولسوالی برکه ولایت بغلان یک ماه پیش به اتهام تجاوز جنسی بر یک زن کارمند در کلینیک محلی برکه بازداشت شد. با اینکه این تجاوز ثابت شد اما نعمت فاتح پس از گذشتاندن یک‌ماه از زندان آزاد شد و به کارش برگشت. هم‌چنان یک محافظ ملا آصف، قوماندان امنیه طالبان در ولسوالی خوست و فرنگ ولایت بغلان بالای یک زن در دره‌ای خاهوش تجاوز کرد.

تجاوزهای گروهی طالبان بر چند زنا معترض در روزهای (۷ و ۸ سپتامبر ۲۰۲۱) در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ سرخط خبرهای رسانه‌ها قرار گرفت، گروه طالبان با هجوم به راه‌پیمایی زنان، بیش از ۷۰ تن از معترضین از جمله ۴۰ دختر را با خود بردند. یک هفته پس از این ماجرا، اجساد هشت تن از بازداشت‌شدگان در خیابان‌های این شهر پیدا شد.

پس از آن ایندپیندنت فارسی گزارشی نوشت که در آن آمده بود ۹ تن از دختران معترض پس از بازداشت ناپدید شده و مابقی آزاد شدند. ایندپیدنت فارسی وضعیت دختران بازداشت‌شده را وحشتناک توصیف کرد و گفت که دختران به‌شدت شکنجه شده و بارها مورد تجاوز جنسی گروهی قرار گرفته بودند. این خبرگزاری به نقل از منابع خود نوشت: «دختران گفتند که در بازداشتگاه استخبارات طالبان، یک زن آنان را کاملاً برهنه می‌کرد و با باطوم برقی و شلاق آن‌ها را شکنجه می‌داد. این زن به زور به این دختران قرص روان‌گردان می‌خورند و سپس افراد طالبان به طور گروهی به آنان تجاوز می‌کردند.» این دختران همچنین گفته‌اند که هشت تن از همراهانشان در بازداشتگاه زیر شکنجه جان داده‌اند. به گفته‌ی منابع ایندپیندنت فارسی، پنج تن از این دختران پس از آزاد شدن از اسارت طالبان، به دست خانواده‌هایشان به قتل رسیده‌اند.

با این حال روزنامه هشت صبح در گزارشی که از ولایات جوزجان، فاریاب و سمنگان از زندانیان زن نوشت در آن آمده است که تحقیر، توهین، شکنجه جسمی و تجاوز جنسی از مواردی‌اند که زندانیان زن در محابس طالبان در این ولایات تجربه می‌کنند. در این گزارش آمده است که از میان ۹۰ زن زندانی در جوزجان، فاریاب و سمنگان، ۱۶ تن آنان در نتیجه تجاوز جنسی مکرر حمل گرفته و در بیمارستان‌های محلی جنین‌شان را سقط کرده‌اند. منابع صحی در ولایت‌های فاریاب و سمنگان تایید می‌کنند که جنین‌های این زنان در ماه‌های سوم و پنجم بارداری به دستور طالبان سقط داده می‌شود.

*هم‌جنس‌گرایی فرمانده‌هان طالبان*

 فرمانده‌هان و اعضای گروه طالبان درکنار اینکه به تجاوز جنسی بر زنان متهم شده اند به پسران نوجوان را نیز لواطت کرده اند.

سال‌پار عبدالمبین، مشهور به جنرال مبین از فرمانده‌هان و چهره‌ی رسانه‌ی گروه طالبان در منطقه ارزان قیمت شهر کابل بر یک پسر نوجوان تجاوزجنسی نمود. استخبارت گروه طالبان او را به جرم تجاوز جنسی بازداشت کرد؛ اما در شبکه‌های اجتماعی آوازه بر این شد که گویا او را بخاطر انتقاد از گروه طالبان بازداشت کرده‌اند. جنرال مبین پس از گذشت چند روز آزاد گردید.

به تاریخ (۲۴ جوزا، ۱۴۰۲) مولوی عین‌الدین صمیم، رئیس دادستانی گروه طالبان به گونه‌ی اجباری با یکی از سربازانش فعل لواط انجام داد. مولوی صمیم یک روز پس از بازداشت از سوی استخبارات طالبان آزاد شد.

این در حالی‌ست که ویدیوهای زیادی از هم‌خوابی و لواطت فرمانده‌هان گروه طالبان با نیروهای نوجوان این گروه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ در تازه‌ترین مورد ملا احمد آخند، رئیس شرکت برشنا با محافظ خود در یک اطاق می‌خوابد. ویدیوی ملا آخند در این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

امرالله صالح، معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به لواطت رئیس شرکت برشنا با محافظش گفته است که ملا احمد آخند بخاطر اینکه ویدیویش در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشود ماهانه یک هزار دالر پرداخت می‌کرده است.

خبرگزاری راسک در تازه‌ترین مورد از هم‌جنس‌گرایی گروه طالبان نوشته است که گروه طالبان بیش‌ترکودکان بی‌سرپرست را به عنوان محافظ استخدام نموده و از آنان بهره‌گیری جنسی می‌کنند.

بربنیاد یافته‌های این خبرگزاری، بیش‌تر پایگاه‌های نظامی‌گروه طالبان پر از کودکان زیر سن هژده‌سال است که توسط فرماندهان این گروه استخدام شده و مورد استفاده‌ی جنسی قرار می‌گیرند.

هرچند بهره‌گیری جنسی از کودکان توسط اعضای گروه طالبان مورد تازه‌ای در میان افراد این گروه نیست، اما گزارش‌های تازه نشان می‌دهند که پدیده‌ی «لواط» در پایگاه‌های نظامی گروه طالبان به شدت افزایش یافته و در موارد متعدد، یک فرمانده‌ی این گروه چند نوجوان را برای بهره‌گیری جنسی استخدام کرده و از آنان را به حیث محافظ با خود نگهداری می‌کنند.

یک منبع به اسم مستعار «خالد» از فرماندهی گروه طالبان در قندهار گفته است که مقامات این گروه در فرماندهی ارتش این ولایت هرکدام یک نوجوان زیر سن را به عنوان محافظ استخدام نموده و شب نیز در اتاق‌های این مقامات استراحت می‌نمایند.

به گفته‌ی این منبع: « ۹۰ درصد آمرین هر بخش به‌شمول فرمانده‌ی قول اردو، هرکدام یک یک نوجوان را که تا هنوز ریش و بروت هم ندارند بدون این‌که لباس نظامی داشته باشند برای خود به نام محافظ استخدام کرده وشب را نیز در اتاق‌های خود با آنان سپری می‌کنند. آنان به این نوجوانان روزانه لباس‌های جدید نیز خریداری می‌کنند.»

این بخش کوچکی از گزارشات تجاوز جنسی گروه طالبان بر زنان و دختران و هم‌جنس‌گرایی و لواطت فرمانده‌هان و اعضای این گروه در نقاط مختلف کشور است. بسیاری از شهروندان کشور از اینکه مقامات طالبان که به تجاوزجنسی بر زنان و لواطت متهم شده مجازات نمی‌شوند، به تندی از انتقال می‌کنند. یک کاربر شبکه‌های اجتماعی نوشته که طالبان اسلام را برای مردم افغانستان می‌خواهند، اما خود شان هرچی در مخالف با این دین است و هرچی در دین زشت و ناپسند است، انجام می‌دهند. این کاربر پرسیده که چرا احکام اسلامی که طالبان مدعی آن اند بر افراد شان تطبیق نمی‌شود؟

طالبان تاکنون در مورد رسوایی‌های جنسی فرماندهان شان لب به سخن‌نگشوده و در مورد مجازات نشدن شان نیز توضیح‌ای ارائه نکرده اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا