اخبار افغانستان

سازمان ملل متحد؛ از زمان قدرت گیری طالبان تا حالا بیش از یک هزار غیر نظامی در افغانستان کشته شدند

منبع: ABC News
برگردان از انگلیسی به فارسی: یحیی فیضی
صدای افغانستان، کابل: سازمان ملل متحد می‌گوید که سطح قابل توجهی از تلفات غیر نظامیان در افغانستان را از زمان قدرت گیری دوباره طالبان در اگست 2021 ثبت کرده است.
 سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۶ سرطان/ تیر گفته‌است که شماری قابل توجهی از غیرنظامیان در افغانستان از زمان قدرت گیری دوباره طالبان در اثر حملات متعدد کشته و زخمی شده اند.
 براساس گزارش جدید سازمان ملل در افغانستان، از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، 3774 غیرنظامی کشته شده اند، از جمله 1095 نفر در اثر خشونت ها جان باختند.
بر بنیاد گزارش سازمان ملل متحد، سه چهارم حملات از زمان قدرت گیری طالبان مواد منفجره دست ساز در “اماکن پر جمعیت، از جمله مساجد، مدارس و بازارها” بوده‌است که در میان کشته شدگان این حملات 92 زن و 287 کودک نیز شامل است.
این ارقام نشان دهنده افزایش قابل توجهی سطح آسیب ناشی از حملات داعش به غیر نظامیان در مساجد- عمدتاً متعلق به مساجد که اقلیت مذهبی (شیعه) در آنجا عبادت می نمایند در مقایسه با سال های قبل از قدرت گیری طالبان است.
همچنین در ادامه گزارش امده است که دست کم ۹۵ نفر در حملات به مدارس، مراکز اموزشی و سایر مکان های که امکان زیست قوم هزاره کشته و زخمی شدند.
 در گزارش اضافه شد اکثریت بمب گذاری ها توسط گروه وابسته به دولت اسلامی خراسان (داعش) یک گروه شبه نظامی افراطی سازمان‌دهی می‌شود
 در این حال فیونا فریزر، رئیس سرویس حقوق بشر یوناما گفت: “هر نوع حملات به غیر نظامیان نا درست، غیر قابل توجیه و قابل نکوهش است و باید متوقف گردد..”
او از طالبان خواست تا “به تعهد خود برای حفاظت از حقوق” مردم افغانستان عمل کنند.
در بخشی دیگری گزارش سازمان ملل متحد امده‌است که ” شماری قابل توجهی” به اثر حملات گوناگون در افغانستان کشته شده‌اند، هیچ گروهی مسئولیت آن‌را به دوش نگرفته‌است و سازمان ملل نیز نمی تواند آنرا به هیچ گروهی نسبت دهد.
در این گزارش سازمان ملل همچنین نگرانی خود را در مورد “مرگبار بودن حملات انتحاری” از زمان تسلط طالبان ابراز کرد و گفت که حملات کمتر باعث تلفات بیشتر غیر نظامیان میشود.
گفته شده‌است که این حملات در بحرانی ترین شرایط مالی و اقتصادی افغانستان انجام شده است.
سازمان ملل متحد همچنین خواستار توقف فوری حملات شد و گفت که دولت طالبان مسئول امنیت افغانستانی ها است.
طالبان گفتند که آنها افغانستان را در حال تحویل گرفتند که همه چیز در این کشور در آستانه فروپاشی قرار داشت اما آنها با اتخاذ تصامیم درست و مدیریت منظم شان توانستند کشور را از بحران نجات دهند.
در پاسخ به این گزارش، وزارت خارجه گروه طالبان به رهبری امیرخان متقی گفت که وضعیت از آگست ۲۰۲۱ تا حالا به تدریج بهبود یافته است. طالبان گفتند که: “امنیت در سراسر کشور تامین شده است” و افزود که این گروه امنیت اماکن عمومی مانند مساجد و زیارتگاه های مقدس از جمله مکان های عبادت اقلیت های مذهبی مانند شیعه را در اولویت قرار می دهند.
حکومت طالبان در افغانستان مورد انتقاد مردم این کشور قرار دارد و بارها علیه حکومت این گروه اعتراضات در داخل و خارج از کشور صورت گرفته است که باعث عدم به رسمیت شناسی این گروه در نزد جامعه جهانی شده است.
نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا