اخبار افغانستان

استقبال«جبهه مقاومت ملی» از گزارش ریچارد بنت: این گزارش نمونه‌ی کوچک از نقض گسترده حقوق‌‌بشری در خراسان‌افغانستان است

«جبهه مقاومت ملی خراسان‌افغانستان»ضمن استقبال از گزارش جدید ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد برای خراسان‌افغانستان، گفته است که این گزارش نمونه‌ی‌ کوچکی از فاجعه‌ی گسترده‌ی حقوق‌بشری در این کشور است.

«جبهه مقاومت ملی خراسان‌افغانستان»ضمن استقبال از گزارش جدید ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد برای خراسان‌افغانستان، گفته است که این گزارش نمونه‌ی‌ کوچکی از فاجعه‌ی گسترده‌ی حقوق‌بشری در این کشور است.
این جبهه امروز (جمعه، ۱۱ حوت/اسفند) با نشر اعلامیه‌‌ای با اشاره به ممانعت گروه طالبان از سفر آقای بنت به خراسان‌افغانستان در زمان تهیه‌ی این گزارش، گفته است که عدم بازدید او از داخل کشور، امکان گزارش‌دهی را محدود ساخته است.
«جبهه مقاومت ملی» همچنین گفته است که مانع‌تراشی گروه طالبان در راستای تطبیق مأموریت گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد، ضرورت اقدام قاطع اعضای شورای حقوق‌‌بشر این سازمان را برای پاسخ‌گو کردن گروه طالبان، بیشتر از پیش برجسته می‌کند.
این جبهه افزوده است، با این که در گزارش آقای بنت از کشورهای عضو شورای حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد خواسته شده است که از «میکانیسم‌های بین‌المللی تحقیق و پاسخ‌گویی حمایت نمایند، این گزارش مثل گزارش‌های قبلی وی از مطرح ساختن پیشنهاد ایجاد یک میکانیسم مستقل نظارتی بین‌المللی برای خراسان‌افغانستان خودداری نموده است».
در اعلامیه‌ی «جبهه مقا‌ومت ملی خراسان‌افغانستان» آمده است: «ایجاد چنین میکانیسمی که بتواند با انجام مأموریت‌های حقیقت‌یاب و جمع‌آوری شواهد، از گزارش‌دهی محض فراتر رفته و زمینه‌ی پاسخ‌گو‌سازی گروه طالبان را برای جرایم علیه بشریت و جنایات جنگی آن‌ها فراهم کند، در کنار فرایند قضایی جاری در دادگاه کیفری بین‌المللی، یک نیاز مبرم بوده و ما امیدواریم اعضای شورای حقوق بشر، فارغ از ملاحظات خاص سیاسی خویش در مورد ایجاد آن توافق نمایند.»
«جبهه مقاومت ملی افغانستان» همچنین گفته است که پیشنهادات آقای بنت «از نظر قاطعیت و واقع‌گرایی» در مطابقت با «درجه‌‌ی وخامت اوضاع حقوق‌بشری خراسان‌افغانستان» بر اساس گزارش هایش نیست.
این جبهه گفته است که گزارش اخیر آقای بنت «رفتار ساختارمند و نهادینه‌ی ضد حقوق‌بشری را در سراپای اداره‌ی نامشروع گروه طالبان به وضوح نشان می‌دهد» اما در پیشنهادهای این گزارش از آن‌ها خواسته شده است تا «مقامات ناقض حقوق‌بشر را طبق معیارهای بین المللی پاسخ‌گو بسازند».
جبهه مقاومت گفته است چنین توقعی از گروه طالبان ضمن آن‌که با تصور مسئول بودن فرد یا افراد مشخص در قبال جرایم انجام شده، ماهیت تروریستی رژیم جنایتکار آن‌ها را از نظر می‌اندازد، به این گروه فرصت می‌دهد تا زمان بیشتر خریده و به جنایات خویش در فضای معافیت ادامه دهد.
گروه طالبان اما این گزارش سازمان ملل را «پروپاگند» خوانده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا