اخبار افغانستان

جنگ طالبان علیه زنان و دختران افغانستان است

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، کابل: سازمان ملل متحد، کمیسیون حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، کمیسیون بین المللی حقوق‌دانان و شماری از کشورهای جهان، رفتار طالبان را در برابر زنان افغانستان خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز خوانده و افزودند که طالبان طی یک‌سال کلیه حقوق مسلم زنان را سلب و صدای آن‌ها را به واسطه‌ی بازداشت، شلاق، تهدیدات خانواده‌های‌شان و با استفاده از هر نوع ابزار ممکن خاموش کرده‌اند.
سازمان عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی حقوق دانان در یک گزارش مشترک و تازه محدودیت‌های شدید علیه زنان و اذیت جنسی آنان از سوی گروه طالبان را طبق قوانین بین المللی جنایت علیه بشریت خوانده وتصریح کردند که برساس مواد این قوانین رفتارهای خشونت آمیز علیه زنان جنایت و جرم تلقی می‌شود.

این گزارش که زیر عنوان، جنایت علیه بشریت آزار و اذیت جنسیتی در افغانستان”، از سوی سازمان عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی حقوق دانان ارایه شده است با تجزیه و تحلیل دقیق وضع محدودیت های شدید علیه زنان و دختران در افغانستان که روش‌های خشن مانند بازداشت، ناپدید کردن، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها را درپی دارد، مورد بررسی قرار گرفته‌است.
این نهادها، خشونت علیه زنان افغانستان را از سوی طالبان، بر وفق ماده هفتم اساس نامه دادگاه کفیری بین المللی در باب جنایب علیه بشریت، جرم عنوان کردند.
سازمان عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی حقوقدانان باورمند بر این هستند که دادستان های دادگاه جنایی بین المللی باید جنایت علیه بشریت ازار و اذیت جنسیتی زنان از سوی گروه طالبان در افغانستان را در اهداف تحقیقاتی‌شان بگنجانند.
همچنین آن‌‌ها از سایر کشورهای جهان خواستند که تمام ابزارهای قانونی را برای محاکمه اعضای طالبان که مظنون به ارتکاب جرایم جنایی بر اساس قوانین بین المللی هستند، اعمال کنند.
در این گزارش آمده‌است؛ اعمال طالبان با درنظرداشت پنج معیاری واجد شرایط بودن به عنوان “جنایت علیه بشریت، ازار و اذیت جنسیتی” جرم است.
ازسوی‌هم سانتیاگو کانتون، دبیر کل کمیسیون بین المللی حقوق دانان گفت: «آزار و اذیت جنسی زنان از سوی گروه طالبان بصورت گسترده، جدی و سیستماتیک است که در کل یک روش سرکوبگرایانه و مستبد را شکل میدهد»
افزون براین آگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین الملل در بیانه‌ی ابراز داشته‌است که طالبان پس از سلطه دور دوم‌شان بر افغانستان محدویت‌های شدید را علیه زنان افغانستان اعمال کردند و هم‌چنان او تصریح کرده‌است که این گروه زنان را از حضور در اجتماعات منع کرده و دست آن‌ها را از کار و آموزش کوتا کردند این قشر را به بهانه‌های مختلف در بند می‌کشند.
کالامارد، گفته‌است: «به یقین می توان گفت که جنگ طالبان با زنان و دختران افغانستانی است.»
این گزارش به وضعیت افغانستان تحت سیطره طالبان از آگست 2021 تا جنوری 2023 بر اساس شواهد و مدارک که از منابع معتبر به دست آورده پرداخته‌است که به‌طور نمونه میتوان از گزارش سازمان عفوبین الملل در سال 2022 که تحت عنوان مرگ تدریجی زیر حاکمیت طالبان به نشر رسیده است یاد کرد که به وضعیت بد نهاد های جامعه مدنی، زنان و درکل مردم افغانستان پرداخته است. این گزارش پیرامون علل فرار زنان ودختران افغانستانی از آزار و اذیت و استبداد طالبان بحث نموده است و جهان را ملزم به همکاری به  پناهندگی و به این طیف آسیب پذیر کرده‌است که در حالی قربانی شدن جنایت طالبان هستند.

شهروندان درجه دوم:
در بخش دیگر این گزاش نوشته شده‌است که از زمان تسلط طالبان در آگست ۲۰۲۱، بر افغانستان، زنان از فعالیت های سیاسی و مشاغل در بخش دولتی و به تعقیب آن نهاد های غیر دولتی محروم شده اند. همچنان دختران فرارتر از سطح مکاتب ابتدایی نیز از رفتن به مکاتب منع شدند.
و در عین حال، طالبان کمیسیون حقوق بشر را که از نهادهای حامی زنان بود منحل کردند که این امرسبب افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت توسط طالبان گردید، زنان و دختران افغانستانی تحت حاکمیت طالبان از هیچ‌گونه حقوقی برخوردار نیستند.
این گزارش‌گران مدعی هستند که زنان و دختران افغانستانی خودسرانه توسط اعضای طالبان به اتهام “جرایم اخلاقی” در نتیجه نقض محدودیت های تبعیض آمیز دستگیر و به جای های نامعلوم انتقال داده می شوند.
دراین میان، زنان‌که علیه سیاست‌های که تبعیض آمیز طالبان اعتراض کرده اند، با خشونت بیش ازحد، بازداشت، شکنجه و تهدیدات دیگر خاموش ساخته شدند که این عمل‌کرد طالبان نقض فاحش حق آزادی بیان است.
گزارش‌گران سازمان عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی حقوق دانان ادعا کردند محدودیت‌های که از سوی طالبان علیه زنان و دختران اعمال میشود، مشخصا برای هدف قرار دادن آن‌ها طراحی شده است. طالبان حقوق آنها را از مشارکت در جامعه محروم کردند و آن ها مجبور ساختند که به مثابه شهروندان درجه دو آرام و بدون سروصدا زندگی کنند.
یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که شماری زنان از سوی زنان مورد استفاده جنسی قرار گرفته‌اند که این عمل طالبان به اساس ماده 7 اساسنامه “رم” جرم پنداشته می‌شود و بایست مورد بررسی قرار بگیرد.
این سازمان‌ها گفتند که گزارش ما یک چشم انداز جامع و عمیق را ارائه می دهد که بر مقیاس و جدیت نقض حقوق بشر توسط طالبان تاکید دارد. این بیانیه خواستار تغییر شدید و فوری در رویکرد جامعه بین المللی نسبت به رفتار جنایتکارانه مداوم و اشکار طالبان است که مانع از آن می شود تا زنان و دختران در افغانستان از حقوق شان بهرمند گردند.
سازمان عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی حقوقدانان توصیه‌های خاصی را در این گزارش در مورد چگونگی کمک جامعه بین المللی به برچیدن سیستم آزار و اذیت جنسیتی توسط طالبان، ارائه می دهند.
هم‌چنین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در پنجاه چهارمین نشست خود در اکتبر 2023 تصریح کرده که باید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد را در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان تجدید و تقویت کند و اقدامات فوری برای ایجاد یک مکانیسم پاسخگویی بین المللی مستقل برای تحقیق در مورد جنایات طالبان ونقض جدی قوانین بین المللی و حقوق بشری، ایجاد نماید.

برگردان: یحی فیضی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا