اخبار افغانستان

روحانی پر نفوذ شیعه به عزاداران حسینی؛ در برابر طالبان ایستادگی کنید!

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: آیت‌الله سید محسن حجت، روحانی شیعه در تازه ترین سخنان خود در یکی از مساجد شهر کابل از گروه طالبان خواسته که به اصول و مناسک مذهب شیعه‌ها احترام بگذارد و از عزادران حسینی خواسته که در برابر طالبان ایستادگی کنند.

این روحانی شیعه می‌گوید: «وقتی ما به فرهنگ مذهبی دیگران احترام می‌گذاریم از دیگران هم تقاضا داریم که به فرهنگ مذهبی ما احترام بگذارند.» او هم‌چنان می‌افزاید که پایه و اساس مذهب شیعه برگزاری مراسم‌‌های مذهبی آن است.

سید محسن حجت با اشاره به محدودیت‌های گروه طالبان بر مراسم عاشورا می‌گوید تا وقتی از این گروه تبعیت می‌کنیم که مخالف مذهب شیعه دستوری ندهد.

این روحانی پرنفوذ شیعه از ممنوعیت نصب پرچم‌‎ و ممانعت راه اندازی دسته‌های عزاداران در خیابان‌ها و دیگر مناسک عاشورا انتقاد کرده و از همه عزاداران محرم خواست که در برابر محدودیت‌های طالبان ایستادگی نمایند و به دستورهای این گروه اعتنایی نکنند.

این در حالیست که گروه طالبان مراسم عاشورا را به شدت محدود کرده‌اند و این موضع نارضایتی شورای علمای شیعه در افغانستان را به دنبال داشته است، این شورا بارها از طالبان خواستار رفع محدودیت‌ها در روزهای محرم شد، اما گروه طالبان به خواست آن‌ها توجه‌ای نکرده و محدودیت‌ها را بر مراسم عاشورا افزایش داده‌اند.

در همین حال تصاویر و ویدیوهای از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی نیز دست به دست می‌شود که نشان‌ می‌دهد گروه طالبان جلو کاروان‌های عزاداران محرم را گرفته و آن‌ها را بخاطر حمل پرچم لت‌وکوب می‌کنند.

شورای علمای شیعه با وضع محدودیت توسط گروه طالبان بر مراسم عاشورا از عزاداران خواست که به دلیل محدودیت‌ها و نگرانی‌های امنیتی از عزاداری در خیابان‌ها وحرکت دسته‌جمعی در عاشورا خودداری کنند.

وضع محدودیت‌ها بر مراسم عاشورا با واکنش‌های گسترده‌ی از سوی چهره‌های سیاسی کشور و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز رو‌به‌رو شده است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا