اخبار افغانستان

نفوذ و دست‌برد طالبان به کمک‌های سازمان ملل

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقامت: فارن پالیسی به تازه‌گی گزارشی را از درخواست بیست تن از نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا به نشر رسانده‌است که در آن  دست‌برد و نفوذ گروه طالبان به کمک‌های ارسالی سازمان ملل متحد به افغانستان برجسته شده است.

در بخش این گزارش آمده است که افغانستان از جمع کشورهای فقیر جهان به شمار می‌رود و نیمی از جمعیت آن صرف برای زنده ماندن نیازمند کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد هستند، درحالی که گروه طالبان بر کمک‌های نقدی و غیر نقدی دسترسی کامل دارند و از این کمک‌ها به سود خود و بقای شان استفاده می‌کنند و کمک به صورت منصفانه در دسترس نیازمندان قرار نمی گیرد.

هم چنان در گزارش گفته شده‌است که سوی استفاده و دستبرد کمک‌ها از سوی گروه طالبان پیشینه زیاد دارد و این گروه در سال ۱۹۹۰ در دور نخست قدرت شان نیز اعمال مشابهی را انجام داده‌اند.

این گزارش با اشاره بر نفوذ طالبان به کمک‌های ارسالی سازمان ملل متحد، تاکید کرده که این کمک‌ها به صورت انحرافی مدیریت می‌گردد، حتی استقلالیت مراکز کمک رسانی سازمان ملل در افغانستان  را زیر سوال می‌برد.

گزارش مدعی شده که سازمان ملل متحد در خصوص کمک‌های نقدی این سازمان که به ۲ میلیارد دالر می‌رسد ضعیف عمل کرده و هم‌چنان این مسئله باعث ایجاد تردید در توانایی‌های مدیریتی این سازمان شده‌است.

به گفته‌ای تهیه کنند گان این درخواست، نگرانی‌ها در حالی اوج می‌گیرد که دولت‌های غربی به جای پاسخ‌گویی به ملت افغانستان، در صدد حرکت در جهت شناسایی این گروهی که مردم را سرکوب و زمینه ساز فعالیت ده‌ها گروه تروریستی در افغانستان شدند.

در این گزارش با اشاره به دستور رهبری گروه طالبان مبنی بر اخراج زنان از سازمان های غیردولتی تصریح شده‌است که هنوز ۱۹ نهاد کمک رسانی  تحت کنترل گروه طالبان بدون کارمند زن فعالیت دارند، این در حالی است که مبارزه با تبعیض جنسیتی از اساسی ترین مواد منشور سازمان ملل متحد است.

بر اساس ادعای این گزارش، نهادهای غیر دولتی که در افغانستان فعالیت دارند، طبق یک تفاهمنامه به اساس دستور استخبارات گروه طالبان عمل می‌کنند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا