اخبار افغانستان

مرکز خبرنگاران خراسان‌افغانستان: رسانه‌ها و خبرنگاران کشور با محدودیت‌های شدیدی رو به رو هستند

مرکز خبرنگاران خراسان‌افغانستان: رسانه‌ها و خبرنگاران کشور با محدودیت‌های شدیدی رو به هستند

مرکز خبرنگاران خراسان‌افغانستان به مناسبت «روز ملی خبرنگاران» اعلام کرد که رسانه‌ها و خبرنگاران در سال روان در کشور از لحاظ سطح آزادی و برخورداری از حقوق بنیادی‌ و قانونی‌شان با محدودیت‌های شدیدی مواجه هستند و حقوق‌شان به شکل گسترده‌ای نقض شده است.

این نهاد روز یک‌شنبه( ۲۷ حوت/اسفند) در گزارش سالانه خود نوشته که وضعیت آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در سال ۱۴۰۲ در خراسان‌افغانستان رو به وخامت نهاده است.

بربنیاد این گزارش، طی ۱۲ ماه گذشته فشار بر رسانه‌ها و خبرنگاران و تهدید آن‌ها با شدت بیشتری نسبت به سال گذشته ادامه پیدا کرد و مبنای آن دستورالعمل‌هایی بوده که با وجود قابل اجرایی خوانده شدن قانون رسانه‌های همه‌گانی، از سوی گروه طالبان صادر شده‌ است.

مرکز خبرنگاران در ۱۲ ماه گذشته دست‌کم ۱۳۹ رویداد نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده است که شامل ۸۰ مورد تهدید و ۵۹ مورد بازداشت خبرنگاران می‌باشد.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در پیامی به مناسبت «روز ملی خبرنگاران» گفته است: «برای خبرنگاران در چهارچوب ارزش‌های اسلامی و منافع ملی کشور توفیق خدمات بیش‌تر می‌خواهیم.»

۲۷ حوت در افغانستان به‌عنوان «روز ملی خبرنگاران» ثبت شده است. با سقوط نظام جمهوری، نه‌تنها گلیم آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ها از کشور برچیده شده، بلکه زنده‌گی نیز برای خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌های منتقد به حدی دشوار شده است که کتله قابل ملاحظه‌ای از سربازان آزادی بیان وادار به ترک کشور شده‌اند.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا