اخبار افغانستان

نگرانی سازمان ملل متحد از تبعیض جنسیتی علیه زنان در افغانستان

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، کابل: سازمان ملل متحد در 53 مین اجلاس شورای حقوق بشرخود از وضعیت حقوق بشری و تبعیض جنسیتی علیه زنان  در افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده و هشدار داد.
در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و گزارش سازمان ملل متحد که توسط کارشناسان این شورا منتشر شده اعضای سازمان ملل متحد دوام وضعیت فعلی در افغانستان را نگران کننده خوانده و گفته اند وضعیت فعلی ممکن است به آزارجنسی تبدیل شود که مصداق جنایت علیه بشریت است و به عنوان آپارتاید جنسیتی توصیف شده است.
پس از تسلط طالبان در 15 اگست 2021 بر افغانستان  این گروه زنان را در افغانستان

از تمام سطوح فعالیت های اجتماعی آزادی‌های فردی، کار، رفتن به تفریح و دیگر آزادی های اجتماعی بصورت جدی منع کرده و فقط زنان را در چهار دیواری خانه حبس کردند.
در بیانیه‌ی این شورا آمده است که زنان کاملاً از دسترسی به عدالت مشکلات جسمی عاطفی روحی روانی رنج می‌برند و برای بهبود وضعیت سلامت خود حتی دسترسی به خدمات صحی هم ندارند.
احمد فرهاد روان شناس می‌گوید، اگر زنان در خانه بمانند و به فعالیت های اجتماعی نپردازند این خود ممکن است خشونت‌های خانوادگی را افزایش بدهد.
این گزارش در حالی به نشر رسید که شماری از کشورها و نهاد های بین المللی بارها از وضعیت حقوق زنان‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار فشار بالای طالبان شده اند.
ریچارد بنت، پس از سفر اخیر خود به افغانستان گزارشی را از وضعیت حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان تهیه کرده بود، این گزارش به اساس نظرسنجی، تحقیقات میدانی و مصاحبه صورت گرفته است که نشان می‌دهد گروه طالبان حقوق زنان را به شدت در افغانستان نقض کرده اند.
گزارش سازمان ملل متحد از وضعیت افغانستان با واکنش کشورهای جهان و حقوق بشر مواجه شده است.
این گزارش در حالی به نشر می‌رسد که طالبان در 21 ماه حاکمیت شان بر افغانسان زنان را از تمام سطوح حذف کرده و جامعه را کاملاً مردانه کرده اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا