اخبار افغانستان

خواست آمریکا و پاکستان از طالبان؛ افغانستان نباید پناه‌گاه امن برای گروه‌های تروریستی باشد

منبع: DAWN NEWS
برگردان از انگلیسی به فارسی: یحیی فیضی

در پی انتقاد اسلام آباد از حضور طالبان پاکستانی(TTP) در افغانستان، ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه(27سرطان/تیر) با انتقاد از گروه طالبان، از این گروه خواست که از مبدل شدن افغانستان به پناه‌گاه امن برای گروه‌های تروریستی جلوگیری کنند.

میتو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که پناه دادن به تروریست‌ها و آزاد گذاشتن آنها با اینکه دسترسی کامل به سلاح های سبک و سنگین دارند، امنیت پاکستان را تهدید میکند و باعث ایجاد نا امنی در این کشور میگردد.

 اظهارات آقای میلر، یک روز پس از انتقادهای مقامات پاکستانی صورت می گیرد که آن ها گروه طالبان را بخاطر حضور طالبان پاکستانی و گروه های تروریستی دیگر مقصر دانسته بودند.

اسلام آباد بارها در مورد استفاده گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان علیه این کشور و نا امنی‌های به وجود آمده در مرز‌هایش اظهار نگرانی نموده است. در آخرین بینایه ارتش پاکستان نیز از گروه طالبان خواسته شده است که با پیروی از توافق نامه دوحه علیه گروه های تروریستی اقدام کنند.

گروه تحریک طالبان پاکستان با استفاده از فضای مساعد افغانستان برای فعالیت های این گروه موفق به دستیابی به سلاح های پیش رفته شده اند که این مسئله بصورت جدی امنیت پاکستان را تهدید می کند.

منابع نظامی پاکستان می گوید که ضعف گروه طالبان افغانستان در مهار گروه تحریک طالبان پاکستان، دلیل اصلی آخرین موج ناآرامی ها در بلوچستان و خیبر پختونخوا بود.

این منابع همچنین خاطرنشان كردند كه افراد گروه تحریک طالبان پاکستان در حملات اخیرشان در بلوچستان از اسلحه ام-16و البسه ورزشی ویژه‌ی نیروهای ارتش آمریکا استفاده میکردند.

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان، روز شنبه به دلیل ضعف و ناتوانی گروه طالبان در قسمت مهار گروه های تروریستی و عدم مسولیت‌پذیری این گروه بعنوان یک کشور همسایه و برادر در قسمت امنیت کشور پاکستان، همچنان از نقض توافق نامه دوحه از سوی این گروه به شدت انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در یك نشست مطبوعاتی روز دوشنبه، گفت:” گروه طالبان افغانستان مسولیت کنترول فعالیت‌های تروریستی ناشی از قلمرو این کشور را برعهده دارد”.

 آقای میلر همچنان افزود: ” به صراحت میخواهم بگویم که طالبان مسولیت کنترول افغانستان را به دوش دارند و نباید بگذازند که گروه های تروریستی از خاک این کشور علیه پاکستان و سایر کشور های منطقه و جهان استفاده کند”.

پاکستان پس از پایان یافتن آتش بس میان گروه تحریک طالبان پاکستان و دولت این کشور، شاهد افزایش فعالیت‌های تروریستی به ویژه در خیبر پختونخوا و بلوچستان بوده است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا