اخبار افغانستان

ادامه کوچ‌های اجباری از شمال؛ کوچی‌ها دستور تخلیه 300 خانه را در تخار دادند

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، تخار: منابع محلی می‌گویند کوچی‌ها به چندین روستای در شهرستان خواجه بهاوالدین تخار هجوم آورده و شماری باشندگان این روستا‌ ها را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کردند.
منابع محلی امروز سه‌شنبه، 30 جوزا/خرداد به خبرگزاری صدای افغانستان گفتند، شماری از کوچی‌های وزیرستانی با حمایت نیروهای طالبان به چندین روستا در شهرستان خواجه بهاوالدین هجوم برده و باشندگان بومی منطقه را تهدید کردند تا خانه‌های‌شان را هرچه زودتر تخلیه کنند.
به گفته‌ای منابع، کوچی‌ها مدعی هستند که این باشندگان در گذشته‌ها مال‌چر و جایداد‌های آن‌ها را غصب کردند واکنون با استفاده از قدرت طالبان دوباره تصرف می‌کنند.
کریم الله نام مستعار، یک باشنده شهرستان خواجه بهاوالدین است که در گفتگو با خبرگزاری صدای افغانستان می‌گوید که کوچی‌ها هیچ‌گونه اسناد قانونی و رسمی مبنی بر ادعای شان ندارند و با استفاده از قدرت نظامی طالبان در این ساحات جابه‌جا می‌شوند.
یک باشنده روستای «نوآباد سبحانی» این شهرستان به خبرنگار صدای افغانستان گفته‌است که  در روستای آن‌ها نیز کوچی‌ها هجوم آوردند. هم‌چنان این باشنده محل از درگیری کوچیان و باشندگان محل خبر داده است.
این در حالی‌است که سال گذشت گروه طالبان در این شهرستان 600 خانواده از مردمان اوزبیک و تاجیک را مجبور به کوچ اجباری کرده و خانه‌های آن‌ها را به کوچی‌ها و وزیرستانی‌ها واگذار کردند. در یک ماه اخیر چندین گروه از تحریک طالبان پاکستانی یا تی‌تی‌پی و وزیرستانی ها در چندین شهرستان استان تخار در هم مرزی با کشور تاجیکستان جای گرفته اند و در حالی غصب زمین های مردم و کوچ های دسته جمعی اقوام غیر پشتون هستند.
پیش از این کوچی‌ها در شهرستان خوست استان بغلان مال‌چرها و زمین‌های شخصی مردم را با حمایت طالبان غصب و چندین خانواده را در این شهرستان مجبور به کوچ اجباری کردند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا