اخبار افغانستان

«دولت‌های که از طریق رای مردم به وجود نیاید تغلب است، مشروعیت ندارد!»

سیمرغ، کابل: در محفلی‌که به مناسبت نقد و رونمایه کتاب تفکر طالبان اثر آیت الله هاشمی ارزگانی در دفتر بیناد شهید احمد شاه مسعود مقیم مشهد برگزار شده بود، تعداد زیادی از استادان، دانشجویان اشتراک ورزیده بودند.
مولوی حبیب الله حسام ریس مجمع علمای افغانستان نخستین سخنران این برنامه بود، او کتاب تفکر طالبان را به بحث گرفته و افزود، این کتاب از کتاب های مهم در حوزه شناخت طالبان است. او در ادامه به بحث نظام تغلب که در کتاب«تفکر طالبان» نیز آمده، پرداخت و گفت که امارت طالبانی خودش نظام تغلب است. دولت‌های که از طریق رای مردم به وجود نیاید به آن تغلب گفته میشود که فاقد مشروعیت است. رییس معمع علمای افغانستان گفت که امارت طالبانی از منظر دینی و مردمی هیچ نوع مشروعیتی ندارد و این گروه یک حرکت سازمان یافته از دورون جامعه افغانستان نیست. او تاکید ورزید که طالبان یک پدیده بیرونی هستند که کشورهای مختلف بخاطر اهداف خود از این گروه استفاده ابزاری می‌نمایند. وی در سخنان خود علاوه کرد که پاکستان همیشه خواستار یک دولت ضعیف در افغانستنان

است، همینطور کشور های مختلف از گروه طالبان بخاطر منافع خود شان استفاده می‎‌نمایند و طالبان پروژه آنها است.
مولوی حبیب الله حسام گروه طالبان را ابزاری در دست کشور های غربی دانست که می‌خواهند اسلام را بدنام بسازند؛ مسجد را انفجار می‌دهند، به نام قوم و مذهب مردم را از هم جدا می‌سازند و  به مذاهب دیگر احترام ندارند.
او فزود، در حالی که اسلام همیشه تاکید به تعلیم تربیه و آموزش دارد، طالبان برخلاف آموزه‌های اسلام، مدرسه‌ها و دانشکاه‌ها را به روی دختران و زنان بند ساخته اند و این اقدام دقیقا ایستادن در برابر دانش و تکنالوژی است.
آقای حسام اظهار داشت، چیزی که امروز طالبان انجام می‌دهند نه اسلامی است و نه مشرعیت دینی و مردمی دارد، فقط یک حکومت تغلب است که به زور بالای مردم حاکمیت می‌کنند.
عبدالحفیظ منصور نیز از سخنرانان برنامه بود. او در مورد کتاب« تفکر طالبان» گفت که این اثر به موارد مهم و اساسی پرداخته و با تحقیق همه جانبه‌ی جامعه شناسی طالبان را به بحث گرفته است.
او در سخنانش افزوده است که در این اثر به گونه علمی و همه جانبه تناقضات رفتاری و باوری طالبان را بیان کرده است؛ این که اسلام چه ‌می‌گوید و طالبان چه می کنند!
منصور در بخش دیگری از سخنانش به مسئله حکومت تغلب پرداخت و گفت که احمد رسونی

رییس علمای جهان اسلام نیز در مصاحبه ای، این گونه حکومت(تغلب) را مردود شمرده و گفته بود که رای و رضایت مردم هر حکومتی را مشروعیت میدهد.
عبدالحفیظ منصور خوارج خواندن طالبان را نادرست خواند و گفت طالبان از لحاظ رفتاری فقط مانند خود شان هستند و به هیچ گروه و قبیله ای نمی شود شبیه شان دانست. او تاکید کرد که که طالبان در لابرتوار های استخبارات خارجی ساخته شده اند، و به هیچ معیار و اصولی باورمند نیستند.
سخنران اخیر این برنامه، مولوی فضل کریم سراجی بود؛ او نیز در سخنان کوتاهی به بررسی تفکر طالبان پرداختند. او گفت ما با دو نوع دشمن رو به رو هستیم؛ یکی اینکه هربرخوردی که در مخالفت با دین خدا باشد، فاعل آن دشمن دین است. نوع دوم که بسیار هم خطر ناک می‌نماید این که با پوشیدن نقاب دین، به پیکر دین ضربه میزنند، که برخورد امروز طالبان از همین نوع است.
مولوی سراجی در واکنش به بستن دروازه های دانشگاه ها و مکاتب گفت این عمل طالبان خلاف همه اساسات اسلامی بوده و در مخالفت با حکم سریع اسلام قرار دارد و این گروه با برخوردهای قبیله ای و بدوی پافشاری میکنند. او در اخیر سخنانش، گفت که طالبان توان گفتگوی رو در رو را ندارند و با هر موردی، با میل تفنگ صحبت می‌کنند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا