اخبار افغانستان

دیدبان حقوق بشر در آستانه‌ی دوسالگی رژیم گروه طالبان: سیاست سرکوب‌گرانه‌ی این گروه در افغانستان تشدید یافته است


سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: در بیانیه‌ی این نهاد که امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ اسد) منتشر شده، آمده است که گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در (۱۵ آگست، ۲۰۲۱)، محدودیت‌های خود را بر مردم این کشور تشدید بخشیده‌اند.

دیدبان حقوق بشر می‌افزاید که در دو سال گذشته، گروه طالبان محدودیت‌های بیش‌تری بر زنان و دختران و رسانه‌ها وضع کرده‌اند؛ زنان و دختران را از حق تحصیل، کار و گشت‌و‌گذار آزاد محروم کرده‌اند، همچنین این گروه سانسور گسترده‌ای را بر رسانه‌ها و دسترسی به اطلاعات اعمال کرده و دست به بازداشت روزنامه‌نگاران و دیگر منتقدان زده‌ است.

در همین حال هدر بار، مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که گروه طالبان سیاست‌های دهه ۹۰ را در برابر زنان و دختران و اقلیت‌های قومی در افغانستان دنبال می‌کنند.

خانم هدر بار در تویتی نگاشته است که گروه طالبان با قدرت تمام به وضع محدودیت‌های شان علیه زنان ادامه می‌دهد.

او افزوده است: «به نظر می‌رسد طالبان ناامید نیستند و به همان جایی که ۲۰ سال پیش زمانی که برای اولین بار قدرت را در دست گرفتند، ادامه دادند.»

دیدبان حقوق بشر گفته است افغانستان به یکی از بدترین بحران‌های بشری جهان تبدیل شده‌ است و بیش از ۲۸ میلیون نفر، دو سوم جمعیت این کشور، نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.

این نهاد افزوده است که در کنار ده‌ها موارد دیگر، جنگ، حوادث آب‌وهوایی شدید و بیکاری گسترده و محدودیت‌های شدید گروه طالبان بر حقوق زنان و دختران از دلایل اصلی ناامنی غذایی بوده است.

این نهاد نوشته است با وضع محدودیت‌های گروه طالبان، بسیاری از مشاغل از بین رفته است. با اخراج زنان از کار و فعالیت آنان در بخش‌های مختلف شده و به ویژه در سازمان‌های بشردوستانه.

گروه طالبان در تازه‌ترین مورد فرمان منع فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را داده است و این امر منجر به بیکاری ‌هزاران زن شده‌ است.

دیدبان حقوق بشر در ادامه تأکید کرده است که کشورهای کمک‌کننده باید راه‌هایی برای کاهش بحران بشری جاری بیابند؛ به نحویی‌که منجر به تقویت سیاست‌های سرکوبگرانه‌ی گروه طالبان علیه زنان نشوند.

به‌تازگی اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان «سیگار» در آخرین گزارش خود گفته است که ایالات متحده از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، بیش از ۲.۳۵ میلیارد دالر به این کشور کمک کرده است.

سیگار افزوده است که میزان مداخله‌ی طالبان در روند توزیع‌ کمک‌های بشری و ناتوانی سازمان ملل متحد در حفاظت از برنامه‌های این سازمان را نگران‌کننده می‌داند.

در پی نشر این گزارش، مایکل مک‌کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در بیانیه‌ای گفته است که این نفرت‌انگیز است که «پول مالیه‌دهندگان امریکا به جیب گروه تروریستی‌ای مانند گروه طالبان برود.»

آقای مک‌کال بر ایجاد شفافیت در کمک‌های مالی آمریکا به افغانستان تأکید کرده است. او افزوده است که دولت بایدن ماه‌ها است درخواست او برای توضیح درباره‌ی دور نگهداشتن گروه طالبان از کمک‌های آمریکا پاسخ نداده است.

در همین حال موسسه صلح ایالات متحده نیز در گزارشی که برای آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (یو‌اس‌ای‌آی‌دی) تهیه کرده، گفته است که گروه طالبان به طور موثر در اکثر برنامه‌های تحت مدیریت سازمان ملل نفوذ کرده و آن را یک منبع عایداتی می‌دانند.

گروه طالبان پس از تسلط دوباره شان به کشور به همه برنامه‌های موسسات و نهادهای خارجی مداخله کرده و در برخی از موارد حتا استقلالیت این نهادها را خدشه دار کرده است. اما با وجود این هم، ایالات متحده آمریکا تا کنون بیشتر از دو ملیارد دالر به بانک مرکزی تحت مدیریت این گروه تحویل داده است.

مردم اما همیشه از چگونگی توزیع این کمک ها انتقاد داشته و می‌گویند که این گروه تمام کمک‌های بین المللی به مردم افغانستان را حیف و میل می نمایند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا