رویدادهای فرهنگی

«سیزدهمین همایش بین المللی ابوالفضل بیهقی، نثر فارسی و هویت ملی» در سبزوار ایران بر گزار شد

سیزدهمین همایش بین المللی دوروزه ابوالفضل بیهقی با حضور دانشمندانی ازکشور پاکستان، عراق، افغانستان و اقلیم کردستان در سبزوار ایران بر گزار شد.
این همایش با 6 کارگاه و 4 نشست علمی و یک نشست افتتاحیه تدویر یافت و«20» دانشمند از کشورهای مختلف در مورد جایگاه بیهقی سخنرانی کردند.
در این همایش دوروزه که به همت دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است، علاوه بر سخن شناسان و استادان ایرانی شماری از پژوهشگران کشورهای منطقه؛ پاکستان، افغانستان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان عراق به صورت حضوری و یا مجازی اشتراک ورزیدند.
در این همایش، کارگاه‌ها و نشست های علمی، شعر خوانی و دیگر برنامه ها به اجرا در آمد که کارگاه ها با عنوان‌های ذیل اجرا شد:
کارگاه دراماتورژی، کارگاه علمی _ پژوهشی«پیوند نثر فارسی و هویت ملی»، کارگاه علمی پژوهشی«مطالعات حقوقی نثر فارسی و هویت ملی»، کارگاه«جایگاه نثر های اوستایی و پهلوی و پیوند ان با هویت ملی»، کارگاه پژوهشی«موزه نثر فارسی؛ گامی به سوی تقویت هویت ملی» و کارگاه «پژوهشی: آشنایی با نسخه های خطی تاریخ بیهقی».
در همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، از دانشمندان افغانستان دکتور شمس الحق اریانفر رییس بنیاد احمد شاه مسعود در مشهد و نحیب بارور شاعر مطرح افغانستانی شرکت داشتند.
آقای آریانفردر سخنانی پیرامون بیهقی در افغانستان، بزرکداشت‌ها، نشر اثار، انتشارات بیهقی، و ستیز امروزیان با زبان بیهقی در افغانستان، نکاتی را ارایه کرد.
برنامه با شعر خوانی شاعران از کشورهای مختلف به پایان رسید که از شاعران افغانستان نجیب بارور و عبدالغفور آرزو شعرهای شان را به خوانش گرفتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا