رویدادهای فرهنگی

دیدار فرهنیگان افغانستان با محمود دولت ابادی

فرهنگیان افغانستان هریک دکتر شمس الحق آریانفر، سید فضل الله قدسی و ابوطالب مظفری با محمود دولت آبادی نویسنده سرشناس ایرانی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، در مورد فرهنگ و زبان ادبیات فارسی در ایران و افغانستان و همکاری‌های فرهنگی مشترک صحبت شده است.
دولت آبادی یکی از شخصیت‌های معروف ایران است که در کشورهای فارسی زبان نیز در میان فارسی‌گویان از شهرت فراوانی برخوردار است.
محمود دولت آبادی در سال ۱۳۱۹ در دولت اباد سبزوار-ایران متولد شده است و رمان ده‌جلدیِ کلیدر نام‌آورترین اثر اوست. برخی از آثار دولت‌آبادی به چندین زبان از جمله به زبان های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، نروژی، سوئدی، چینی، کردی، عربی، هلندی، عبری و آلمانی ترجمه شده‌اند.
رمان کلیدر، روزگار سپری شده مردم سال‌خورده، زوال کلنل، مادیان سرخ یال، قطره محال اندیش،  روز و شب یوسف، گلدسته ها و سایه‌ها، کتاب جای خالی سلوچ، هجرت سلیمان و …از مشهورترین آثار او هستند.
محمود دولت آبادی جایزه‌های فراوانی را تا اکنون به دست آورده است از جمله، یازه یان میخالسکی از سویس، شوالیه هنر و ادب از فرانسه، ادبیات بین المللی خانه فرهنگیان جهان از برلین، جایزه هوشنگ گلشیری، جایزه ادبی واو،  لوح زرین ۲۰ سال داستان نویسی و … از جایزه‌هایی هستند که در سطح ملی و بین المللی دریافت کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا