رویدادهای فرهنگی

پیکر استاد واصف باختری در شهر کلیفورنیا به خاک سپرده شد

 

پیکر استاد واصف باختری شاعر، منتقد و نویسنده‌ی نامدار کشور در شهر کلیفورنیای امریکا به خاک سپرده شد.

در مراسم خاک سپاری استاد واصف باختری، در کنار خانواده شان، شماری از فرهنگیان وشهروندان کشور نیز اشتراک ورزیده بودند.

 واصف باختری به تاریخ 28 سرطان/تیر در اثر مریضی که عاید حالش بود، به عمر 81 سالگی در یکی از بیمارستان‌های آمریکا در گذشت.

محمد شاه واصف باختری یکی از شاعرانی تاثیرگذار بر شعر و شاعران پس از خودش بوده که بر اکثریت شاعران مطرح افغانستان، حق استادی دارد. به همین سبب است که ادبیات و به ویژه شعر معاصر افغانستان مدیون حضور و فعالیت‌های او دانسته می‌شود.

از استاد واصف باختری آثار فراوان شعر و نثر به جا مانده است؛ و آفتاب نمی‌میرد، از میعاد تا هرگز، از این آیینه‎ی بشکسته‌ی تاریخ تا شهر پنج ضلعی آزادی، دیباچه‌ای در فرجام، در استواری فصل شکستن، مویه‌های اسفندیار گم شده و دروازه‌های بسته تقویم از سروده‌های استاد هستند که به چاپ رسیده است.

افزون بر این، سرود و سخن در تراوز، گزارش عقل سرخ، درنگ‌ها و پیرنگ‌ها، بازگشت به الفبا و …از آثار پژوهشی استاد و اسطوره‌ی بزرگ شهادت، ترجمه مجموعه شعرهای انگلیسی به فارسی و در کنار این، از استاد واصف باختری صدها نقد و مقاله در رسانه‌های کشور منتشر شده است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا