اخبار افغانستان

سازمان ملل: داعش تهدید جدی برای افغانستان و منطقه است

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: دبیرکل سازمان ملل در نشستی که در مقر شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد گفته است که داعش «توان عملیاتی» خود را در افغانستان بالا برده و تهدیدی جدی برای افغانستان و منطقه است.

آنتونی بلینکن، دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ی خود به شورای امنیت سازمان ملل از دسترسی داعش به سلاح‌های ناتو و ورود سلاح‌ها به کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرده است.

گروه طالبان همواره ادعا کرده است که داعش در افغانستان سرکوب گردیده، اما در گزارش سازمان ملل گفته شده که داعش در افغانستان در حملات خود بر طالبان «ماهرتر» از گذشته عمل می‌کند و تمرکز آن بر از بین بردن مقامات بلندپایه طالبان است.

در این گزارش آمده است: «حملات بر چهره‌های مهم طالبان در بلخ، بدخشان و بغلان روحیه داعش را بالا برده و به جذب جنگجویانی بیشتر به این گروه یاری رسانده است.»

در گزارش سازمان ملل تعداد نیروهای داعش در افغانستان بین ۴ تا ۵ هزار نفر تخمین زده شده است.

در این گزارش دولت‌های عضو نگرانی خودرا درباره خطر سلاح‌های به جا مانده از ناتو برای امنیت کشورهای منطقه ابراز کرده‌اند. این دولت‌ها تصور می‌کنند که حجم بزرگ این سلاح‌ها می‌تواند توسط داعش و گروه‌های تروریستی دیگر وابسته به طالبان و القاعده مانند تحریک طالبان پاکستان به کشورهای منطقه انتقال یابد.

یکی از سخنگویان طالبان در واکنش به این گزارش گفته است که این سلاح‌ها به دست گروه‌های دیگر نیافتاده است.

این هفده‌مین گزارش سرمنشی سازمان ملل درباره تهدید داعش، به شورای امنیت است که )روز شنبه، ۲۱ اسد( از سوی تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های این شورا نوشته شده است.

پش از این هم کشورهای منطقه از حضور گسترده‌ای گروه‌‌های تروریستی، در افغانستان خبر داده و ابراز نگرانی کرده‌بودند.

لانگ‌وار جورنال نیز در گزارشی از روابط طالبان با دیگر گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده و گروه‌های تروریستی آسیای میانه پرده برداشت.

لانگ‌وار جورنال نوشته بود که مقام‌های القاعده در ادارات بلند گروه طالبان حضور فعال دارند.

این در حالیست که گروه طالبان شمار زیادی از اعضای «تی‌تی‌پی» را در شمال افغانستان جابجا کرده‌اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا