اخبار افغانستان

دیپلمات سابق ایران: باید از روش غیر دیپلماتیک علیه طالبان کارگرفت

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: محمد روحی صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان در پیوند به حقآبه ایران از رود هیرمند گفته است که طالبان تمکین نمی‌کنند، باید از روش غیر دیپلماتیک کار گرفت.

آقای روحی صفت افزوده است زمین‌های خشک در مسیر آب هلمند تا مرز ایران به مزارعی سرسبز تبدیل شده‌ است. او هم‌چنان گفته است: «مواد مخدر هم در این مزارع کشت می‌شود و طالبان آب رودخانه هلمند را در این مزارع استفاده می‌کنند.»

این دیپلمات سابق ایرانی گفته که این مزارع در تصاویر هوایی مشاهده شده است.

محسن روحی صفت تأکید کرده است که این‌ نشان می‌دهد که [طالبان] تمام آب هیرمند را در این مزارع استفاده می‌کنند و حاضر نیستند حق‌آبه کشورش را بدهند.

او افزود طالبان یک کانال انحرافی تازه‌ احداث کرده‌اند که دیگر هیچ آبی به سمت ایران نیاید.

روزنامه جمهوری اسلامی ایران روز‌ (پنج‌شنبه، ۱۹ اسد) به نقل از این آقای روحی صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان نوشت که «طالبان با خواهش و تمنا حقابه نمی‌دهد.»

محسن روحی صفت در پاسخ به این سوال روزنامه جمهوری اسلامی، که پذیرفتن سفارت طالبان پیش از اینکه حقابه ایران گرفته شود اشتباه بود یا خیر؟ گفته است: «بله قطعا اشتباه بود.»

او می‌‌گوید: «مردم افغانستان از طالبان ناراضی هستند و این گروه را نمی‌خواهند. چرا ما باید سفارت یک گروه اقلیت در افغانستان را که هیچ حقوقی برای مردمش قائل نیست و آن‌ها را رعیت خود نمی‌داند بدون هیچ مذاکره و پیش شرطی در ایران بپذیریم؟! اصلا برای منفعت خودمان نباید به این سادگی سفارت طالبان را می‌پذیرفتیم.»

پس از اخطار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به طالبان و درگیری‌های مرزی بین این گروه و مرزبان ایرانی هنوز خبری از انجام تعهدات طالبان در این زمینه دیده نشده است.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در مطلب جداگانه نگاشته است که اعتماد به طالبان و توسل به سیاست تطهیر در دو سال گذشته، نتیجه مثبتی نداشته بلکه سرتاسر به زیان ایران بوده است.‍

خبرگزاری «بلومبرگ» نیز در مطلبی نوشته بود که پس از اخطار ابراهیم رئیسی، طالبان صدها نیرو و ده‌ها بمب گذار انتحاری را با سلاح‌های آمریکایی در مرز با ایران مستقر کرده‌اند.

شماری از نمایندگان مجلس ایران نیز از دولت ابراهیم رئیسی خواسته ‌اند تا سفارت طالبان در تهران را تعطیل کند.

در تازه‌ترین مورد روزنامه تهران تایمز در مطلبی فاش کرده است که آمریکا به گروه طالبان پیشنهاد داده که در مقابل ناامن کردن ایران، پول‌های بلوکه شده افغانستان را آزاد می‌کند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا