اخبار افغانستان

روزنامه‌ی پاکستانی: افغانستان زیرکنترل طالبان با بحران مواجه است

سیمرغ  به نقل از خبرگزاری مقاومت: تیمور شمیل، نویسنده پاکستانی روزنامه دی نیشن در مطلبی نگاشته که افغانستان زیر کنترل طالبان در سطوح مختلف با بحران مواجه است. آقای شمیل اضافه کرده آن جای که طالبان در داخل و خارج افغانستان وظیفه سنگینی دارند، مطمئناً برای رسیدگی به این وضعیت آماده به نظر نمی‌رسند.
تیمور شمیل در این مطلب نوشته است که حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، امنیت و اقتصاد از جمله کلیدی‌ترین مسائل مربوط به افغانستان بوده و طالبان باید به این مسائل توجه جدی داشته باشند.
این نویسنده با اشاره به اختلاف نظر سیاست‌مداران افغانستان و مقصر دانستن پاکستان در اکثر مسایل گفته است: «این می‌تواند (مقصر دانستن پاکستان) یک راه آسان برای رهایی از اتهام‌های سیاسی و شانه خالی کردن از مسئولیت‌های مسوولان باشد.»
تیمور شمیل می‌افزاید در حال حاضر طالبان نیز از این ترفند (مقصر دانستن پاکستان) برای راحتی خود استفاده می‌کنند و مردمی که شاهد سیاست‌های ظالمانه این گروه هستند به خوبی از این مسئله آگاه‌اند.
در این مقاله هم‌چنان با اشاره به حضور میلیون‌ها شهروند افغانستان در پاکستان نگاشته شده، در حالی که دولت پاکستان همه‌ی این‌ها را مدیریت می‌کند؛ اما در عین زمان با ایجاد فرصت‌های تعامل با طالبان محتاط است. به باور این نویسنده بزرگ‌ترین مشکل در حال حاضر برای پاکستان و منطقه، تروریسم ناشی از افغانستان است.
آقای شمیل می‌گوید موضوع تروریسم چند وجهی است و این مسئله نقش اساسی در ساختار طالبان دارد، او مدعی است: «وقتی صحبت از ستیزه‌جویی می‌شود، باید چندین جناح را مدنظر داشت، جناحی در درون طالبان با توجه به اهرم‌های خود در داخل سازمان و سایر گروه‌های شبه نظامی که به مسائل مربوط به خود می‌پردازد. بنابراین می‌توان گفت که طالبان یک روی‌کرد عمومی یا روی‌کرد مشابهی در کُل نسبت به تحریک طالبان پاکستانی و داعش ندارند.»
تیمور شیمل در مطلب خود در روزنامه دی‌نیشن هم‌چنان خاطرنشان کرده است که مقام‌های پاکستانی از جمله آصف دُرانی، نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان این نکته را به خوبی درک کرده‌اند که «بهترین گزینه» برای سیاست خارجی پاکستان این است که افغانستانی‌ها را در سطوح مختلف درگیر نگه دارند و از طریق دیپلماسی و هم‌کاری به مسائل رسیدگی کنند.
گفته‌های نویسنده‌ی پاکستانی در حالی‌ست که پس از تسلط طالبان بر افغانستان فقر و گرسنه‌گی در این کشور همه‌گیر شده است و محدودیت‌ها به‌ویژه در برابر زنان به اوج رسیده است.
از سوی دیگر با تسلط طالبان بر افغانستان، حمله‌های هراس‌افگنی در خاک پاکستان افزایش یافته است.
در همین حال چندین مقام ارشد پاکستان پس از حمله‌های اخیر در این کشور موضوع‌ تندی در برابر طالبان گرفته‌اند، در تازه‌ترین مورد وزارت خارجه پاکستان هشدار داده که اگر طالبان علیه گروه‌های تروریستی اقدام نکند، کشورش برای از بین بردن فعالیت‌های تروریستی در افغانستان اقدام نظامی خواهد کرد. این وزارت هم‌چنان گفته است که شهروندان افغانستان در حمله‌ها در این کشور

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا