اخبار افغانستان

 فایق: گروه طالبان دو سال می‌شود که حقوق و آزادی‌های مردم خراسان‌افغانستان را آشکارا نقض می‌کنند

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دائمی خراسان‌افغانستان در سازمان ملل متحد در روز جهانی حقوق بشر گفته است که دو سال می‌شود مردم خراسان‌افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران از حقوق و آزادی‌های بنیادی‌شان، به‌شمول حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محرم هستند.
امروز، ۱۹ قوس/آذر، برابر با ۱۰ دسامبر، مصادف به روز جهانی حقوق بشر است.
هفتادوپنج سال قبل به‌تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر در پاریس تصویب شد. به‌خاطر همین مناسبت، یونسکو ۱۰ دسامبر را روز جهانی حقوق بشر نام‌گذاری کرده است.
سرپرست نمایندگی خراسان‌افغانستان در پیامی به‌مناسبت این روز در ایکس نوشته است: «از هفتادوپنجمین سالروز اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر زمانی تجلیل به‌ عمل می‌آید که حقوق و آزادی‌های بنیادی مردم خراسان‌افغانستان به‌شمول حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به‌ویژه زنان و دختران صریحا از جانب رژیم گروه طالبان نقض گردیده و دو سال است که آنان از حق تحصیل و حق کار محروم هستند.»
فایق افزوده است که هیچ نوع حفاظت و حراست قانونی از حق زندگی، آزادی، امنیت شخصی و حریم خصوصی شهروندان خراسان‌افغانستان زیر حاکمیت گروه طالبان وجود ندارد.
طالبان محدودیت‌های شدیدی بر شهروندان افغانستان وضع کرده‌اند. بخش عمده‌ی این محدودیت‌ها بر زنان و دختران تمرکز دارد. در حال حاضر زنان و دختران افغانستان حق آموزش، کار و گشت‌وگذار آزاد را ندارند.

با وجود اعتراضات فعالان حقوق‌بشری در داخل و بیرون کشور و سازمان‌های بی المللی نسبت به وضع محدودیت‌های این گروه بر زنان، گروه طالبان از موقف شان اندک‌ترین تمکین نداشته و به قوانین سخت‌گیرانه شان در برابر زنان ادامه میدهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا