رویدادهای مهماخبار افغانستان

در برنامه«26 دلو حماسه جاویدان؛ شکست قشون سرخ در افغانستان» مطرح شد: سر انجامِ هر ظلم و اشغال، شکست است

در نامه‌ای که امروز(پنج شنبه 26 دلو/بهمن) به مناسبت شکست و اخراج اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان در دفتر بنیاد شهید احمدشاه مسعود-مشهد برگزار شده بود، سخنرانان ضمن ارزش خواندن 26 دلو و توصیف مبارزات مردم افغانستان، گفتند که سر انجام هر ظلمی را شکست هست و ظلم جاری گروه طالبان در کشور نیز پایان یافتنی است.

در برنامه‌ای که امروز(پنج شنبه 26 دلو/بهمن) به مناسبت شکست و اخراج اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان در دفتر بنیاد شهید احمدشاه مسعود-مشهد برگزار شده بود، سخنرانان ضمن ارزش خواندن 26 دلو و توصیف مبارزات مردم افغانستان، گفتند که سر انجام هر ظلمی را شکست هست و ظلم جاری گروه طالبان در کشور نیز پایان یافتنی است.
ظاهر سالنگی نماینده پیشین مجلس نمایندگان وعضو جبهه مقاومت ملی که در این برنامه سخنرانی می‌کرد گفت که 26 دلو یکی از افتخارات مردم افغانستان است و از این روز را هیچ‌گاهی نباید فراموش کنیم.
سالنگی در این برنامه گفت که مردم افغانستان بیش از 4 دهه است که با تجاوز و استبداد دست و پنجه نرم می‌کنند و ایستادگی مردم در برابر ظلم و افراطیت نشان دهنده آزادگی و قهرمانی مردم ما است.
این عضو جبهه مقاومت ملی، با اشاره به عمل‌کردگروه طالبان گفت که برخوردهای این گروه بستگی به فرهنگ مردم افغانستان ندارد و ریشه اش بیرون از مرزهای افغانستان است. او در این برنامه خواستار تقویت گفتمان انسانی و آزادگی مقاومت شد و از همه جریان‌های ضد گروه طالبان خواست که به این گفتمان بپیوندند و در برابر گروه طالبان ایستادگی کنند.
هادی بلخی یکی از مجاهدان پیشین نیز از سخنرانان برنامه بود. او شکست قشون سرخ را ثمره‌ی مجاهدت و تلاش‌های مردم افغانستان دانسته و گفت که در کنار این که تغییرات در رهبری اتحاد جماهیر شوروی آمد و گرباچف با دیدی متفاوت وارد سیاست شوروی شد و شرایط بین المللی به نفع شوروی نبود، مبارزات خستگی ناپذیرمردم افغانستان نیز از عوامل محوری شکست شوروی محسوب می‌شود.
آقای بلخی 26 دلو را روزی افتخار آفرین خوانده و گفت که قهرمانی‌ها و رشادت‌های مردم افغانستان را که در نتیجه‌ی آن اتحاد جماهیر شوروی شکسته شد، نباید از یاد ببریم.
مولوی عبدالورا قیومی عضو شورای علمای جبهه مقاومت ملی آخرین سخنران این برنامه بود و گفت که ظلم و استبداد ده‌ها سال است که بر مردم و کشورما تحمیل شده است و حمله قشون سرخ به افغانستان ادامه این ظلم‌های تحمیلی است.
او با استدلال از درس‌های تاریخی و اسلامی، گفت که نتیجه‌ی هر ظلمی شکست است و همان‌گونه قشون سرخ به شکست مواجه شد، گروه طالبان نیز روزی به شکست مواجه خواهد شد. او گفت:«همان‌گونه هر ظلمی پایان یافتنی است، ظلم گروه طالبان نیز پایان میابد.
آقای قیومی گروه طالبان را جنایت‌کار و ظالم دانسته، گفت که وحشت و استبداد این گروه، سبب شده است که مردم به باورهای دینی شک کنند و این برخوردها را برخاسته از دین و دین باوری بدانند.
26 دلو روز اخراج قشون سرخ از افغانستان است و این روز را مردم و دولت‌های پیشین افغانستان رخصتی اعلام داشته و گرامی داشت به عمل میاورند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا