اخبار افغانستان

‏وزیر تحصیلات گروه طالبان: تمام مردم افغانستان پیرو مذهب حنفی‌اند

 

ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی گروه طالبان در نشستی در استان خوست گفته است که مردم افغانستان همه پیرو مذهب حنفی هستند.
او افزوده است که «علت کامیابی» افغانستانی‌ها در این است که در این کشور تنها یک مذهب وجود دارد و آن «مذهب امام ابوحنیفه» است.
وزیر تحصیلات عالی گروه طالبان این اظهارات را در دانشگاه سیدجمال‌الدین در کنر بیان کرده است. آقای ندیم همچنین «احزاب و گروه‌ها» را عامل «بدبختی» خراسان/ افغانستان خوانده است.
این مقام طالبان در حالی ادعای تک‌مذهبی بودن خراسان‌افغانستان را می‌کند که بخش قابل ملاحظه‌ای از شهروندان این کشور از مذهب شیعه پیروی می‌کنند.
حکومت گروه طالبان سیاست‌ها و عملکردش را براساس تفسیر خاص خود از مذهب حنفی تنظیم می‌کند و در برخی مناسبات مذهبی شیعیان محدودیت‌هایی نیز وضع کرده است.
مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه در ماه اسد امسال در بیانیه‌ای نوشت که گروه طالبان آزادی مذهبی و عقیده شیعیان و هزاره‌ها را ممنوع کرده است.
مقام‌های گروه طالبان هرچند ادعا می‌کنند که رژیم این گروه به تمام مذاهب در افغانستان احترام می‌گذارند، اما منتقدان این گروه باور دارند که مؤلفه‌های اساسی ایدیولوژی این گروه بر ضد مذاهب غیرسنی و به ویژه شیعیان است.
این گروه مذاهب دیگر را در خراسان/افغانستان به رسمیت نمی‌شناسند و با وجود تلاش‌ها و حمایت برخی از روحانیون اهل تشیع، گروه طالبان نه تنها که به خواست‌های آن‌ها پاسخ نگفته که آن‌ها را کلا نادیده گرفته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا