تاریخ افغانستان

روایت مسعود؛ نسخه‌ای برای تمام فصل‌ها

در آستانه‌ی بیست و دومین سالیاد ترور شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان و ممتازترین فرمانده نظامی تاریخ کشور قرار داریم.

با گذشت حدود سه دهه از درخشش فرمانده مسعود با خلق روایت ایستادگی علیه طالبان، امروز در نبود او، فضا و اوضاع سیاسی و فرهنگی در افغانستان در التهابی‌ترین شرایط ممکن قرار دارد و گویی تاریخ تکرار شده است و زمان در مسیر وارونه‌ای چرخیده است.

سه دهه پیش در زمان شورشگری گروهک تروریستی طالبان در افغانستان، فرمانده مسعود روایت مقاومت ضد طالبانی را تبیین و جبهات گسترده نظامی را در برابر این گروه رهبری کرد. مقاومت ضد طالبانی با رویکرد ایستادگی در برابر جبر و جهل طالبان با موج عظیمی از حمایت‌های مردمی در داخل افغانستان استقبال شد و در سطح جهانی نیز درک مبارزه مسعود در برابر “تروریسم بین‌المللی” با تحسین جهانی روبرو شد. مسعود تا راندن کامل گروهک تروریستی از شهر و خانه مردم، به مبارزه تاریخی‌اش ادامه داد و دست تروریستان را از دفتر و دیوان سرزمین کوتاه کرد. طالبان به غارها خزیدند و نیز در حجره‌های مدارس مصروف “شغل سنتی” شان گردیدند و از صحنه کنار زده شدند. کارنامه‌ مسعود و روایت مقاومت آزادی‌خواهانه‌ آنزمان تحت فرماندهی او چند حاصل برجسته داشت؛ کوتاه کردن دست تروریستان طالب از گریبان مردم بی‌دفاع افغانستان و شکل‌گیری شرایط پسا طالبان (دوره حکومت‌داری حامد کرزی و اشرف‌غنی که به نام جمهوریت مطرح شده است)، هرچند باید تصریح کرد که با تکیه بر مستندهای رسانه‌ای حاوی دیدگاه‌های فرمانده مسعود، به ‌هیچ وجه این دوره به لحاظ کيفی و ساختاری مطلوب فرمانده مسعود نبود و چنان‌که او مستقیم در شکل‌دهی این دوره نیز رای و نظری نداشت و قبل‌تر از آن در نهم سپتامبر ۱۳۸۰ در یک حمله‌ تروریستی شهید شد.

امروز که در افغانستان و سراسر جهان سخن از مسعود است و در همه‌جا فرمانده مسعود ورد زبان خاص و عام است و مجالس تحلیل ابعاد شخصیت فردی “آمر صاحب”، سجایای اخلاقی و کارنامه‌ و مبارزات‌ او برپا، سوال اینجاست که چه چیزی به فرمانده مسعود این‌همه ویژگی بخشیده است و رمز جاودانگی او در چیست؟

طرح این پرسش ضروری‌ست، زیرا ما پس از تحولات در پیمانه وسیع در افغانستان، دوباره برگشتیم به نقطه‌ای که فرمانده مسعود در برابر آن ایستاد. شورش دوم طالبان.

همه مواصفاتی که برای فرمانده مسعود بر می‌شمارند و هرچه در مورد او می‌نویسند یکسو، “روایت مسعود” که ایستادگی در برابر ستم تاریخی و “عملیات برای ادبیات” که به مبارزات آزادی‌بخش او رنگ فرهنگی و تمدنی می‌بخشد، رمز جاودانگی مسعود است. چه بسا که حقانیت راه مسعود و ایستادگی تاریخی او با روایت استقرار برابری و عدالت، با گذشت هر روز بیشتر قابل درک می‌شود و جهان امروز از او به عنوان سرباز پاکباز ایستادگی در برابر تروریسم بین‌المللی یاد و نکوداشت می‌کند و کارنامه‌ او را به تحلیل می‌نشیند.

این‌که با گذشت سال‌ها، روایت مسعود و مقاومت تاریخی او هنوز نیاز مبرم مردم افغانستان است و برای رهایی از ستم و جهل و جعل طالبانی، راهی جز نسخه‌ای که مسعود تجویز کرده‌است، به‌چشم نمی‌خورد.

برگرفته: خبرگزاری مقاومت

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا