اخبار افغانستان

برگزاری جرگه‌ ملاهای طالبان برای کسب مشروعیت

طالبان برای کسب مقبولیت داخلی و مشروعیت خارجی جرگه‌ی ملاها برگزار کردند

سیمرغ، کابل: گروه طالبان تعدادی از افراد وابسته به خود را که بیشتر آن‌ها ملاهای مدارس هستند، به پایتخت خواسته تا جرگه‌ی را مبنی بر مشروعیت قرار دادن‌ حاکمیت‌شان برگزار کنند.
امروز پنج‌شنبه ۹ سرطان/تیر قرار است که گروه طالبان جرگه‌ی را با اشتراک صدها تن ملاها از نقاط مختلف کشور با یک روز تأخیر برگزار کنند. در عین حال، این اقدام طالبان در شرایط نا مناسب فعلی واکنش‌های تند شهروندان کشور، سیاسیون و نهادهای سیاسی ملی و بین المللی را نیز در پی داشته است:
جبهه مقاومت‌ ملی افغانستان در پی‌ این اقدام طالبان را فریب اذهان عامه خوانده و می‌گوید: «این گروه در چنین وضعیت آشفته و بی‌اعتمادی، در تلاش است تا با ترفندی زیر نام نشست علما یا جرگه، جامعه جهانی و مردم را فریب دهد و ادعای کسب مشروعیت از راه چنین نمایش‌های اغواگرایانه نماید.»
از سوی هم، دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به جرگه طالبان که در خیمه لویه جرگه برگزار می‌شود، گفته است که یک نهاد تصمیم‌گیری مانند جرگه‌ی که زنان و سایر گروه‌ها را مستثنی می‌کند، مشروع نیست.
هم‌چنان هیدر بار، مسوول زنان دیده‌بان حقوق بشر، گفته است که هیچ‌کس در جرگه طالبان نمی‌تواند صحبت کند و این مجلس. ممکن است منعکس کننده تنوع قومی نباشد. هیدر بار دیروز، 26 جون، در توییتی نوشت: «مردم به شدت امیدوار خواهند بود که این جرگه پیشرفت کوچکی در جهت پایان دادن به نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان داشته باشد. اما این بدان معنا نیست که یک نهاد تصمیم‌گیری که زنان را مستثنی می‌کند، می‌تواند مشروع باشد.» او افزوده است: «به نظر می‌رسد که طالبان با برگزاری این جرگه تلاش می‌کنند تا اقدامات خود علیه افغان‌ها و جامعه بین‌المللی را مشروعیت بخشند.»
جمعیت اسلامی افغانستان طی اعلامیه گفته‌است «طالبان در تعارض صریح با مفهوم الزامیت شورا و دموکراسی، مشروعیت را برخاسته از اراده مردم نه، بلکه مولفه غلبه از راه زور می‌دانند و باور دارند که برپایی حاکمیت از طریق جنگ مشروع می‌باشد.»
جمعیت اسلامی افغانستان تصریح کرده که استفاده ابزاری از نشست‌های سمبولیک، فرمایشی و دور از شیوه‌های غیر معیاری با آجندای از قبل‌ تعیین ‌شده و در غیاب و خلاف اراده جمعی مردم، بحران را بیشتر به‌ درازا می‌کشاند.
این حزب همچنان کشتارهای اخیر در پنجشیر، اندراب و بلخاب را محکوم کرده و گفته است که عملکردهای جنگ‌طلبانه طالبان گسست‌ها و بدبینی‌های قومی و سمتی را تقویت کرده‌ است.
در ادمه واکنش‌ها شورای عالی علمای جبهه مقاومت ملی طی اعلامیه‌ی گفته‌است، گروه طالبان خوارج می‌خواهد مجموعه‌ی شورای علما را از کلیه ولایات و شهرستان‌های کشور در کابل گردهم آورده و جلسه‌ی به هدف تایید و مشروعیت خواهی حکومت‌شان تدویر نماید. هم‌چنان به ادامه این اعلامیه آمده است، طالبان تلاش می‌کنند نتیجه نامیمون آن مشروعیت دهی حکومت ظالم، مستبد، خودکامه، انحصارگر، قوم‌گرا و خود محور طالبان و اعلام نامزد یک شخص مجهول به نام امیرالمومنین و انجام بعیت با او باشد‌ و کمانکان شورای عالی علمای جبهه مقاومت، این اقدام طالبان را با استدلال قرآنی و احادیث غیرمشروع و مردود خوانده است.
سید فاضل سن‌چارکی آگاه امور سیاسی، در واکنش به این اقدام گروه طالبان، در صفحه فیسبوک‌اش نوشته است که‌جرگه‌ی طالبان نمایشی ترین و بی معنی ترین جرگه حتی بد تر از جرگه‌های جرگه سالار آقای حامد کرزی، در سال های اخیر در افغانستان است.
او هم‌چنان در ادامه نوشته‌اش تصریح کرده است، جرگه‌ی کنونی فقط شامل طالبان برآمده از مدارس دینی می شود.
ندرتاً افراد [بلی گوی] غیر طالبی ممکن در آن شرکت داده شوند.
– سیاسیون داخل و خارج در آن حضور ندارند، – زنان در آن حضور ندارند، – هزاران مرکز، نهاد مدنی، شورای مردمی و سکتور خصوصی از آن غائب اند.
هم‌چنان محمد محق، کارشناس امور دینی در پیوند به برگزاری جرگه طالبان گفته است: این ترفند آقای کرزی با مرچ و مصاله‌ی ملا‌ها است.
این جرگه که امروز پنج‌شنبه ۹ سرطان/تیر با یک روز تأخیر برگزار شد، هنوز مشخص نیست که چه اجنداهای در دستور کار شان دارند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا