رویدادهای مهماخبار افغانستان

سریال ناتمام جمع‌آوری کتاب در افغانستان؛ طالبان صدها جلد کتاب را در بغلان مصادره کرد

نویسنده: برسام آریایی

 

منابع موثق از بغلان در صحبت با خبرگزاری پایگاه می‌گویند که گروه طالبان به ادامه جمع‌آوری کتاب‌های خلاف تفکر خودشان بار دیگر در این استان اقدام به جمع‌آوری کتاب‌ها نموده و  تا کنون صدها جلد کتاب  را از کتاب‌خانه‌های شهر پلخمری و شهر جدید بغلان مرکزی جمع‌آوری کردند.

منابع می‌گویند که طالبان روز شنبه، ۱۴ دلو، به کتاب‌خانه‌های شهر پلخمری و شهر جدید بغلان مرکزی هجوم بردند و صدها جلد کتاب را از این کتاب‌خانه‌ها مصادره کردند و  به کتاب‌داران هشدار داده‌اند که هر کسی در این مورد با رسانه‌ها صحبت کند و یا در برابر این اقدام طالبان اعتراض کند از آن در زندان این گروه استقبال خواهد شد.

به گفته‌ی منابع طالبان کتاب‌های را از کتاب‌خانه‌ها جمع‌آوری کرده‌اند که در مورد تاریخ اقوام، رهبران قومی-مذهبی، مذهب شیعه و به‌ویژه کتاب‌های که در مورد «جهاد و مقاومت مردم افغانستان و قهرمان ملی کشور» نوشته شده است.

یک منبع که نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش گرفته شود در صحبت به خبرنگار محلی ما در بغلان می‌گوید: «افراد استخبارت و اداره امر به معروف گروه طالبان روز گذشته به تمامی کتاب‌خانه های شهر رفتند و همه‌ی کتاب‌های که در مورد تاریخ به ویژه تاریخ تاجیکان و کتاب‌های که در مورد قهرمان ملی، استاد شهید و دیگر بزرگان جهاد و مقاومت نوشته شده است به طور کامل جمع‌آوری کردند و با خود بردند.»

این منبع می‌افزاید که افراد گروه طالبان پس از جمع‌آوری کتاب‌ها به کتاب‌داران هشدار داده‌اند که هیچ‌کسی حق ندارد در این مورد با رسانه‌ها صحبت کند یا اعتراضی در برابر تصمیم این گروه نماید، در غیر آن دوکان‌های شان مهرولاک و خودشان زندانی خواهند شد.

با این حال، یکی از مسوولین کتاب‌خانه‌ها در شهر پلخمری که نمی‌خواهد به دلیل تهدیدات امنیتیی نام‌اش در گزارش ذکر شود می‌گوید: « طالبان چند ماه قبل هشدار نامه‌ی به کتاب‌خانه ها از طریق اداره امر به معروف شان فرستادند و در آن هشدار داده بودند که تمامی کتاب‌های که مخالف منافع ملی است و یا کتاب‌های که در مخالفت به این گروه نوشته شده است باید جمع‌آوری شود و دیگر به بازار عرضه نشود. اما این گروه چند هفته قبل به کتاب‌خانه‌ام آمدند و بیشتر از ۴۰۰ جلد کتاب را که در بخش‌های مختلف نوشته شده بود جمع‌آوری کردند و با خود بردند.»

این کتاب‌دار شهر پلخمری می‌افزاید که طالبان به آن بسنده نکردند و روز گذشته یک گروه که در ترکیب شان از ریاست اطلاعت و فرهنگ، اداره به معروف و استخبارات این گروه یود باردیگر به کتاب‌خانه‌ام آمدند و پس از تفتیش کتاب‌خانه باز هم مقداری زیادی از کتاب‌هایم را جمع‌ کردند و با خود بردند.

 گروه طالبان در حالی اقدام به جمع‌آوری کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌های تاریخی، تاریخ اقوام، کتاب های مرتبط به مذهب شیعه و جهاد مقاومت مردم افغانستان، کرده است که چندی پیش ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات این گروه طی نامه‌ی به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی فرمان تصفیه کتاب‌خانه‌های دانشگاه‌ها را صادر کرده بود.

ندا محمد ندیم، در این نامه گفته بود که مسوولین دانشگاه ها باید کتاب‌خانه های دانشگاه‌ها را از کتاب‌های دوره جمهوریت به‌ویژه کتاب‌های که در مورد مخالفین سیاسی طالبان و مذهب شیعه نوشته شده پاک کند و به‌جای آن کتاب‌های سیرت و کتاب های که در مورد این گروه و امارت اسلامی نوشته شده است جابه‌جا کند.

این در حالی است که گروه طالبان در بیش از دوسال گذشته به طور پیوسته بر سانسور کتاب‌ها اقدام کرده‌اند و در هفته‌های اخیر به کتاب‌خانه‌ها در شهرهای مختلف افغانستان به‌ویژه بغلان، کابل، تخار، بلخ و کندز هجوم بردند و ده‌ها هزار کتاب را مصادره کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا