اخبار افغانستان

ادامه محروم سازی زنان؛ طالبان آرایشگاه‌ها را در قندهار مسدود و ده‌ها زن را بازداشت کردند

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، کابل: منابع محلی از استان قندهار گزارش می‌دهند که محتسبین امر به معروف طالبان در چند روز گذشته ده‌ها آرایشگر زن را بازداشت و تمامی دکاکین و آرایشگاه‌های زنانه را مسدود ساختند.

منابع امروز چهارشنبه، 21 سرطان/ تیر به خبرگزاری صدای افغانستان می‌گویند؛ محتسبین امر به معروف طالبان از چند روز بدینسو در تمام سطح شهر قندهار به آرایشگاه‌ها یورش برده، آرایشگران زن را مورد لت‌وکوب و مغازه‌ها را مسدود ساختند.

منابع تصریح می‌کنند که نیروهای طالبان ده‌ها زن را نیز بازداشت کردند.

خانم شایسته[مستعار] یکی از آرایشگران که تازه از زندان طالبان رها شده است، می‌گوید: نیروهای طالبان به محض اینکه به محل کارم یورش آوردند، تمام وسایل و تجهیزات کاری‌ام را به طور کامل با خود بردند.

او می‌گوید که پیش از این نیز، نیروهای امر به معروف طالبان می‌آمدند و با اخذ یک مقدار پول دوباره بر می‌گشتند. زمانیکه از اخاذی این‌ها شاکی شدیم، مغازه‌های ما را بستند و همچنان مورد لت و کوب قرار گرفتیم.

زرمینه[مستعار] یکی از کارمندان آرایشگاه زنانه در قندهار در صحبت با خبرگزاری صدای افغانستان می‌گوید؛ پس از به قدرت رسیدن طالبان او به تنهایی نان‌آور 5 عضو یک خانواده است، تامین اعاشه زندگی در این شرایط بسیار سخت شده، در حالی که طالبان کارگاه‌های ما را بستند، وضعیت بیشتر وخیم خواهد شد.

این برخورد خشونت‌بار نیروهای طالبان درحالی اتفاق می‌افتد که چندی قبل وزارت امر به معروف طالبان طی مکتوبی هشدار داده بود که تمام زنان آرایشگر در سطح کشور باید کار و فعالیت شان را متوقف بسازند.

این درحالی‌ست که با قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، زنان نه تنها که از امورات آرایشگری باز مانده اند، بلکه از تمام امورات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از جمله حق کار و تحصیل و حتی رفتن به تفریح‌ها نیز محروم شدند.

در پی این اقدامات طالبان، رینا امیری نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور زنان افغانستان و نمایندگی‌های دپلماتیک دنیا واکنش نشان دادند و این رفتار سرکوب گرایانه طالبان را محکوم کردند.

قابل ذکر است که گروه طالبان تا هنوز به هیچ تعهد حقوق بشری پای‌بند نبوده و حتی هیچ واکنشی جهانی را نسبت به رفتار شان جدی نگرفتند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا