موسیقی

زندگی نامه وحید توحیدی

وحید توحیدی مشهور به ملا وحید پشغور فرزند محمد شجاع در سال 1374 در روستای پشغور شهرستان حصه اول استان پنجشیر در یک خانواده متدین و متوسط فرهنگی چشم به جهان گشود وی دوره ابتداییه ومتوسطه را در لیسه عالی پشغور به پایان رساند.

 او پس از آن، وارد مدرسه دارالعلوم هاشمیه متا ( شهرستان حصه اول) استان پنجشیر گردید و دوره لیسه را در آن مدرسه به پایان رساند.

 وحید بعد از آن، جهت ادامه تحصیل به کشور پاکستان رفت و مدت شش ماه در مدرسه محمدیه پشاور کشور پاکستان به درس خویش ادامه داد، اما بنا بر مشکلات شخصی به افغانستان  بر گشت و در مدرسه دارالهاشمیه  روستای “متا” دوباره به دروس خویش ادامه داد.

 اما پس از مدتی جهت درس های بهتری  به کشور هندوستان رفته و وارد مدرسه “دیوبند” ایالت اوتراپردیش کشور هندوستان گردید و مدت شش ماه در آن مدرسه به تحصیل پرداخت وباز هم بنا بر مشکلات شخصی بار دیگرنتوانست به تحصیل خود ادامه بدهد، دارالعلوم دیوبند را ترک و به افغانستان برگشت و از ادامه تحصیل در این کشور باز ماند.

 وی از اینکه دیگر نتوانست به هندوستان برود به جمهوری اسلامی ایران سفر نمود و در مدرسه زاهدان ایران به دروس خویش ادامه داد و مدت سه ماه در این مدرسه به تحصیل خود ادامه داد و نتوانست انرا به پایه اکمال برساند، که سر انجام به افغانستان برگشت.

 وحید در اوایل علاقه زیاد به اشعار مولانا داشت و دارد همواره در مجالس مثنوی خوانی حضور به هم می رساند و به آن گوش میداد. ملا وحید در آوان جوانی به آواز خوانی علاقه وافر داشت و هرازگاهی در مجالس خصوصی به آوازخوانی میپرداخت.

 سر انجام شهره شد و از محافل خصوصی بیرون شد و منحیث هنرمند محلی خوان پنجشیر عرض اندام کرد.

 او در سال 1398 وارد دانشگاه رنا در کابل شد و مدت دوسال در بخش حقوق در آن دانشگاه تحصیل کرد و متاسفانه پس از اینکه افغانستان به دست طالبان سقوط کرد وحید مانند هزاران جوان دیگر آواره شد و از تحصیل دانشگاه باز ماند.

  پس از تسلط گروه طالبان بر کشور ملا وحید مدتی در افغانستان ماند و سه بار از سوی گروه طالبان بازداشت و لت کوب شد. وی ناگزیر شد تا کشور را با تمام آرزوهایش ترک و به ایران پناهنده  شده و اکنون دراین کشور زندگی میکند .

در جریان شکل‌گیری جبهه مقاومت ملی ، ملا وحید یکی آواز خوان‌هایی بود که به مقاومتگران سرود های  انقلابی سرمی داد.

اکنون نیز او با هنر و صدای گیرایش برای مجاهدین و مقاومتگران روحیه و انگیزه میدهد و علیه ظلم و استبداد با هنر خویش صدا بلند مینماید.

نمونه کلام

  • همان ملکی که نامش پنجشیر است
  • عشق من پنجشیر من ما باز طوفان میکنیم
  • اسلحه بردار احمد زود باش
  • ای خراسانی چرا مزدور پاکستان شدی
  • خراسان مهد شیران و شهامت
  • ریش داری یک بغل اما مسلمان نیستی
  • سبزینه یار
  • یک طرف طالب یک طرف ناز جانان.

گرد اورنده: مرتضی مطهری

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا