سیاسی و اجتماعی

آنچه که خلیل‌زاد می‌گوید: طالبان مزدوران آمریکا هستند

نویسنده: نویسنده: دکتور محمد یعقوب لیث صفار

گوشه‌هایی از سخنان خلیلزاد مبنی بر اینکه آمریکا دیگر در افغانستان مداخله نمی‌کند، رژیم طالبان را سقوط نمی‌دهد،

 برای رهبران جمهوری و جهادی پول و بادیگارد و دالر نمی‌دهد و بروید تسلیم طالبان شوید و زیر رهبری ملاهبت الله کار کنید، جنجال برپاکرده است.

این سخنان دو جنبه دارد، یکی جنبه ایجابی که توهین کلان به کسانی‌ست که رهبر نام گرفته اند و ریشه مردمی ندارند و این آمریکا است که آنان را رهبر ساخته بود.

همچنان این پیام، جنبه بیدارگری دارد، یعنی باید رهبران به خود بیایند و به خود تکیه کنند و مبارزه مستقلانه علیه رژیم طالبان را آغاز کنند.

اما پرسش این است که آیا خلیلزاد سخنگوی رسمی دولت آمریکاست؟ دولت آمریکا چندی پیش خلیلزاد را یک شخص رسمی ندانست، بلکه سخنان او را جنبه کارشناسی داد.

آمریکا امروز با شخصیت‌های گوناگون اقوام و احزاب و مدنی افغانستان رابطه دارد و برای آنان پول می‌فرستد، به آنان در آغاز کردن و نکردن مبارزه مسلحانه علیه طالبان امر و نهی می‌کند‌. شاید یکی از علت‌های شدت شکل نگرفتن مبارزه مسلحانه اکثر رهبران افغانستانی علیه طالبان، امر و نهی آمریکاست.
جنبه دوم سخنان خلیلزاد، جنبه سلبی آن است، از دوجهت:

 یکی؛ جهت پشتونیستی شخصیت خلیلزاد است که برای رهبران اقوام غیرپشتون می‌گوید: امروز یک حکومت صد در صد پشتونیستی زیر چتر امارت بدوی طالبان ایجاد شده است. دیگر زمان خیزش و حق طلبی سیاسی اقوام تاجیک، اوزبیک، پشتون و … سپری شده است. شما به جز زندگی رعیتی، شانس دیگر ندارید. بیایید تسلیم شوید‌.

دوم؛ جهت آمریکایی شخصیت خلیلزاد است که برای مردم می‌گوید: پروژه طالب ساخته شده ماست. طالبان چون در دور اول سرکشی کردند و آبروی ما را در نظر نداشتند، علیه آن‌ها جنگیدیم.

در این دور طالبان موافقت کرده‌اند که در جهت اهداف راهبردی و جیوپولیتیکی آمریکا در افغانستان و منطقه کار کنند. افغانستان را به لانه تروریسم تبدیل کنند. تروریسم را به ایران و آسیای میانه صادر کنند و منطقه را نا امن بسازند.

اکنون زمان آن است تا مردم افغانستان به خود بیایند و برای رسیدن به حق تعیین سرنوشت خود در یک مبارزه مبتنی بر خودآگاه و خوداتکایی پروژه تروریستی طالب را به شکست مواجه بسازند و یک حکومتی که عزت مردم را تأمین کند، تاسیس کنند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا