اخبار افغانستان

گزارش‌گر ویژه حقوق بشر: شیعیان در برابر تبعیض سیستماتیک طالبان آسیب پذیرند

صدای افغانستان، کابل: ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، گفته است؛ اقلیت‌های قومی و مذهبی به ویژه شیعیان در برابر تبعیض سیستماتیک طالبان آسیب پذیرند.

گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان روز دوشنبه، 15 حوت/ اسفند، دومین گزارش خود را به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه کرد و در این گزارش او ابراز کرد که طالبان محدویت‌های بر زنان وضع کردند.
آقای بنت در این گزارش‌ تصریح کرده‌است که کابینه طالبان اکثراً شامل مردان پشتون است و مرکز تصمیم‌گیری‌ها از کابل به قندهار انتقال یافته‌است.

آقای بنت افزوده: «اقلیت‌های قومی و مذهبی به خصوص هزاره‌ها، شیعیان، سیک‌ها و صوفی‌ها در برابر تبعیض‌های سیستماتیک و گسترده آسیب‌ پذیر هستند.»

او در ادامه سخنان‌اش اضافه کرده‌است که افغانستانی‌ها از من خواسته‌اند، نگذارید نقض حقوق بشر در افغانستان عادی شود.

هم‌چنان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر گفته، بازداشت خودسرانه نیروهای امنیتی و کارکنان دولت پیشین توسط گروه طالبان افزایش یافته‌است.

درحالی‌ گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به شورای حقوق بشر گزارش داده‌است که روز گذشته دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌های استان‌های گرم‌سیر کشور باز شده و طالبان اجازه‌ی ورود دختران را به دانشگاه و مکاتب نداده‌اند.

از سوی‌هم گفته‌می‌شود، استخبارات طالبان طی یک هفته بیش از ۵۰ تن را در استان‌های مختلف افغانستان به جرم کار در نها‌دهای امنیتی پیشین و اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت کرده‌اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا