اخبار افغانستان

گرامی‌داشت از ۱۸ سنبله و هفته شهید در چند شهر ایران

کمیسیون مردمی حوزه غرب افغانستان در مشهد، جمع از فرهنگیان در تهران و شهروندان مهاجر افغانستان در شیراز به‌مناسبت بیست و دومین سال‌‌یاد شهادت قهرمان ملی احمدشاه مسعود و فرا رسیدن هفته‌ی شهید و یاد بود از شهادت پروفیسور استاد برهان الدین ربانی رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان، محفل گرامی‌داشت برگزار کردند.

این همایش‌ها دیروز (شنبه، ۱۸ سنبله) با اشتراک شماری کثیری از شهروندان افغانستان مقیم ایران و شخصیت‌های جهادی، سیاسی، فرهنگی و قومی برگزار شد.

سخن‌رانان این برنامه، یاد بود از شهدا را تجدید میثاق با شهدا خوانده و گفتند که آن‌ها با فدا کردن جان‌شان مسؤلیت‌های ایمانی و انسانی‌شان را در قبال وطن و مردم‌شان ادا کردند.

جنرال علیزی از افسران سابق وزارت دفاع، احمدشاه مسعود را قهرمان همه مردم افغانستان عنوان کرد و افزود: “تا مانند احمدشاه مسعود فکر هم‌دیگر پذیری پیدا نکنیم در برابر اشغال پاکستان به پیروزی نخواهیم رسید”.

آقای علیزی گفت: “جنگ در برابر ظلم امر خداوند است، رهبر عسکر و همه اقشار جامعه متحد شوید از حقوق خود که امروز پامال شده‌است دفاع کنید”

هم‌چنان در بیست دومین سال‌‌یاد شهادت احمدشاه مسعود، از روز‌های دشواری جهاد یاد شد و سخن‌رانان گفتند که جهاد مردم افغانستان علیه شوروی با کم‌ترین امکانات آغاز شد و دستاورد‌های عظیمی مادی و معنوی در‌پی داشت.

سرور جوادی عضو پیشین مجلس نمایندگان، در این محفل گفت که استاد برهان الدین ربانی برای آوردن صلح در افغانستان جام شهادت نوشید و سال‌ها در تاریخ ماندگار شد. او افزود اولین رهبر جهادی و مردمی که بدست تروریسم به صورت مظلومانه شهید شد استاد عبدالعلی مزاری بود.

آقای جوادی اضافه کرد که ما در افغانستان با یک جریان حذفی به نام طالب دست به گریبان هستیم، این جریان افراطی و تروریستی تنها یک قوم، یک مذهب و یک طیف را مورد حمله و حذف قرار نمی‌دهد، بلکه این جریان تروریستی علما، شخصیت‌های جهادی، نخبگان سیاسی از گذشته تا کنون به صورت فیزیکی حذف و ترور می‌کند.

وی توضیح داد که این جریان حذفی، بزرگ‌ترین شخصیت‌های اسلامی مانند استاد برهان الدین ربانی را نیز ترور کرد و حتی توده‌های از مردم در انتحار و انفجار آن‌ها جان باختند.

آقای جوادی، اضافه کرد، زمان پیروان احمدشاه مسعود و عبدالعلی مزاری می‌توانند در برابر تجاوز اشغال‌گروه طالبان موفق شوند که با هم‌ و به دور از اختلافات حرکت کنند.

هم‌چنین سخن‌رانان محفل، احمدشاه مسعود را فراتر از یک منطقه و قوم خوانده و گفتند که او در برابر هرگونه ظلم، تجاوز و استبداد می‌ایستاد و آرمانش تحقق عدالت جمعی بود.

سخن‌رانان، با تاکید بر این‌که هر ظلم و استبدادی پایانی دارد و هم‌چنان خاطرنشان کردند که طالبان با نفی مذاهب، اقوام و اقشار جامعه دوام نمی‌کنند.

در اخیر استاد اسماعیل احمدی، رئیس بنیاد احمدشاه مسعود در هرات استاد برهان الدین ربانی و احمدشاه مسعود را در دوره بیداری اسلامی از شخصیت‌های پر تاثیر و بزرگ جهان خواند و گفت که جهاد و مقاومت افغانستان مربوط به هیچ قومی نیست و مقاومت تا امروز تفکر اعتدالی در برابر افراطی است.

همچنان شماری از شخصیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان مقیم در تهران و شیراز نیز برنامه‌ ای را به مناسبت ۱۸ سنبله برگزار کرده و در مورد تاثیر و جایگاه شهدای جهاد و مقاومت صحبت کردند و نیاز کنونی کشور را اتحاد در برابر تروریسم و افراطیت خواندند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا