اخبار افغانستان

سازمان ملل: سیاست‌های زن ستیزانه‌ی گروه طالبان، جنایت علیه بشریت است

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعلامیه اخیر کمیته رفع تبعیض علیه زنان این سازمان استقبال کرده است.
بنت روز دوشنبه(۳۰ دلو/بهمن) در صفحه ایکس خود نوشته که این کمیته سیاست‌های زن‌ستیزانه گروه طالبان را محکوم می‌کند.
کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد در اعلامیه‌ای گفته که سیاست‌های تبعیض‌آمیز گروه طالبان ممکن است به آزارواذیت جنسیتی تبدیل شود که در اساس‌نامه دادگاه کیفری بین‌المللی رُم به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شده است.
به گفته این کمیته، تبعیض سیستماتیک گروه طالبان علیه زنان و دختران به‌شدت اصول اساسی مندرج در منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند.
بربنیاد اعلامیه، محدود کردن حقوق زنان و دختران نه‌تنها مانع توانمندسازی و مشارکت آنان در جامعه می‌شود، بلکه در تضاد با پیشرفت کلی، ثبات و توسعه پایدار خراسان‌افغانستان است.
سازمان ملل متحد فرمان‌های گروه طالبان علیه زنان را برخلاف تعهدات خراسان‌افغانستان در کنوانسیون رفع تمامی اشکال تبعیض علیه زنان عنوان کرده و افزوده است که این اقدام گروه طالبان در جهان بی‌نظیر است.
در اعلامیه آمده است «از سپتامبر ۲۰۲۱ تا جنوری ۲۰۲۴، ده‌ها فرمان برای محدود کردن حقوق بشر زنان، جداسازی و سرکوب زنان و دختران براساس نگرش‌ها، اعمال و سیاست‌های زن‌ستیزانه و به حاشیه راندن و طرد آن‌ها از جامعه صادر شده است.»
کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل افزوده است: «ممنوعیت تحصیل زنان که در سطح جهانی منحصر به فرد است، نه‌تنها به‌عنوان یک حق، بلکه به این دلیل که این ممنوعیت سبب تداوم ناتوانی زنان و جلوگیری از ورود زنان و دختران به مکاتب متوسطه و دانشگاه می‌شود و پیامدهای بدی برای آینده آنان خواهد داشت.»
اعضای این کمیته همچنان گفته‌اند که گروه طالبان قوانین پوشش سخت‌گیرانه را برای زنان وضع کرده‌اند.
سازمان ملل از طالبان خواسته است که به‌گونه فوری برای پایان دادن به وضعیت وخیم زنان در خراسان‌افغانستان اقدام کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا