اخبار افغانستان

طالبان ییلاق نشینان خوست بغلان را کوچ‌دادند

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، بغلان: منابع محلی می‌گویند، گروه طالبان دام‌داران و ییلاق نشینان شهرستان خوست استان بغلان را از محلات مال‌چرو ییلاها‌ی‌شان کوچانیده‌ و ساحات مال‌چر آن‌ها را به کوچی‌ها واگذار کردند.

منابع امروز یک‌شنبه 21 جوزا/ خرداد به خبرگزاری صدای افغانستان گفتند که طالبان باشندگان روستاهای: «دره فرغانیل» «خوش‌دره» چرخ‌فلک و «سچی» را در فصل بهار از محلات ییلاق نشین با مواشی‌شان کوچانیدند و مانع رفتن آن‌ها به نقاط بلند و سرسبز شدند.

به گفته‌ای منابع، طالبان به دلیل این‌که ییلاق نشینان، نیروهای جبهه مقاومت را در نقاط مرتفع کوه‌ها حمایت خواهند کرد، به آن‌ها اجازه بردن مواشی‌شان را به کوه‌‌ها ندادند.

منابع تصریح کردند، شماری از این باشندگان که در آغاز بهار به ییلاق‌های شان رفته بودند توسط طالبان دوبار به روستاهای شان برگردانده شدند.

باشندگان این روستاها به خبرگزاری صدای افغانستان می‌گویند که به نبود جدی مال‌چر روبرو هستند و طالبان حتی به آن‌ها اجازه نمی دهند که مواشی خود را به نقاط پایین کوه‌ها ببرند.

این درحالی‌است که اکثریت، باشندگان شهرستان خوست دام‌دار و زراعت پیشه هستند و از این طریق امرار معیشت می‌کنند.

گفتنی‌است، گروه طالبان روز گذشته 45 خانواده کوچی را در «منطقه دشتک» دره فرغانبل این شهرستان جابه‌جا کردند. درحالی این ساحات سرسبز و مزارع شخصی مردم محل در سیطره بی‌رویه و تصرف کوچی‌ها قرار گرفته‌است که پیش از این کوچی‌ها در این ساحه مال‌چر و رفت و آمد نداشته‌اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا