موسیقی

زندگی نامه موسی شاهین آواز خوان محلی پنجشیر 

موسی شاهین فرزندعبدالقدوس در سال 1370 در روستای خواجه‌ی دره عبدالله خیل شهرستان دره استان پنجشیر دیده به جهان گشود.

دروس دینی را نزد ملا امامان وقت در مسجد فرا گرفت و پس از آن در سال 1378 شامل مکتب لیسه ملک مرزا شهید گردید. دوره ابتداییه و لیسه را در همان مکتب به پایان رساند و در سال 1390 از مکتب فارغ شد و بعد از سپری نمودن آزمون کانکور، در رشته تعلیم و تربیه دانشگاه پروان راه یافت و مدت یک سال مصروف فراگیری علم، در آن دانشگاه بود. متاسفانه مشکلات اقتصادی وی را دیگر اجازه نداد تا به تحصیلات خویش ادامه دهد و نا گزیر گردید تا به صفوف نظامی بپیوندد. وی پس از سپری نمودن یک دوره تعلیمات نظامی در کابل وارد نظام شد و در هلمند تعیین بست گردید. از اینکه هلمند یکی از ولایات ناامن کشور بود، موسی به وظیفه حاضر شده نتوانست و وظیفه را ترک کرد، پس از مدتی دوباره وارد دانشگاه پیام شد و از دانشکده حقوق و علوم سیاسی آن دانشگاه فارغ گردید.

شاهین علاقه خاص به اشعار عرفانی و حماسی دارد، از جمله اشعار مرحوم ملا عارف نجرابی، مرحوم ملا رازق حیران و غیره شاعران محلی. او بیشتر سبک نبی الله دره که یکی از چهره های معروف موسیقی محلی پنجشیر هست، پیروی میکند.

شاهین نظر به علاقه‌ای که به قرصک داشت، آهسته آهسته در محافل و مجالس شروع به سرودن آهنگ‌های قرصک نمود او توانست در زمان محدود هنر خویش را در سطح ملی مطرح نماید و برای خود شهرت محلی و ملی کسب نماید. شاهین تا  حالا بیشتر از 185 سروده به ثبت رسانده است که در تلویزیون ملی، طلوع و دیگر رسانه‌های کشور به ثبت رسیده است. او بارها از سوی نهادهای معتبر و مقامات پیشین و هم‌چنان وزارت اطلاعات و فرهنگ مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته است.

پس از تسلط گروه طالبان در کشور و محدودیت‌های وضع شده بر هنر و موسیقی زندگی موسی  شاهین همانند دیگر هنرمندان در کشور سخت و طاقت فرسا گردید که، دیگر نمی‌توانست در کشور زندگی نماید ناگزیر کشور را به مقصد ایران ترک نماید. در مسیر راه کابل هرات توسط طالبان بازداشت  گردید و مدت 15 روز در هرات زندانی بود و پس از مدت 15 روز که وی را به شدت لت کوب نموده بودند رها و به کابل برگشت نمود.

شاهین که دیگر چاره‌ای نداشت به زندگی عادی خویش در کابل با ترس و لرز ادامه میداد که در 5 دلو سال 1401 بار دیگر توسط استخبارات گروه طالبان از خانه شان در کابل  بازداشت گردید. وی این بار بازداشت اوبا واکنش هایی را در سطح ملی وبین المللی برانگیخت و پس از سپری نمودن سه ماه زندان دوباره رها گردید ‌و مدت سه ماه که شاهین در سلول های انفرادی و مخوف به سر برد، در این مدت مورد شکنجه‌های گوناگون قرار گرفت و حتی کلیه‌هایش نیز آسیب جدی رسانده است. او اکنون در کابل است و به زندگی عادی خویش ادامه میدهد. شاهین عروسی نموده و صاحب دو فرزند میباشد.

گرد آورنده: مرتضی مطهری

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا