اخبار افغانستان

کارشناسان سازمان ملل: زنان و دختران در افغانستان بدترین وضعیت را در جهان تجربه می‌کنند

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، کابل: کارشناسان سازمان ملل در یک گزارش جدید به حذف سیستماتیک زنان و دختران از اجتماع در افغانستان توسط طالبان انتقاد کردند.

این کارشناسان گفته‌اند طالبان در افغانستان به طور سیستماتیک حقوق بشری زنان و دختران را محدود کرده‌اند و چنین رفتاری می‌تواند «آپارتاید جنسیتی» باشد.

این گزارش از سوی ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ای حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و دوروتی استرادا تانک، رئیس گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شده است.

در این گزارش که سه‌شنبه، ۲۰ سرطان، منتشر شده، آمده است زنان و دختران در افغانستان بدترین وضعیت را در جهان تجربه می‌کنند.

ریچارد بنت در این گزارش افزوده است زنان و دختران در افغانستان تبعیض شدیدی را تجربه می‌کنند و ممکن است آزار جنسیتی باشد و به عنوان جنایت بشری و آپارتاید جنسیتی توصیف شود. آقای بنت افزوده است طالبان قصد دارند با تبعیض سیستماتیک جنسیتی علیه زنان، آن‌ها را تحت تسلط خود بیاورند.

استرادا تانک نیز گفته است در حالی که اقدامات منفی علیه حقوق زنان و دختران در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد، اما در هیچ کجای دنیا به اندازه افغانستان اقدامات منفی و حمله گسترده، سیستماتیک و فراگیر علیه حقوق زنان و دختران صورت نگرفته است.

در این گزارش کارشناسان سازمان ملل اظهار کرده‌اند که آنان عمیقاً درباره‌ی آزار و اذیت جنسیتی در افغانستان تحت تسلط طالبان نگرانی دارند و گفته‌اند که آزار و اذیت جنسیتی براساس «اساس‌نامه‌ی رم» جنایت علیه بشریت است.

این گزارش درحالی نشر می‌شود که طالبان هرروز محدودیت‌ها را علیه زنان و دختران بیشتر ساخته و در پی حذف این قشر بزرگ از اجتماع اند، در مورد محدودیت‌های زنان واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کشورها، سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری  صورت گرفته است، اما گروه طالبان در این زمینه نه تنها توجه‌ای نکرده‌اند بلکه با گذشت هرروز محدودیت‌ها را بر زنان و دختران بیشتر ساخته‌اند.

ریچارد بنت، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل نیز در سفری که به تاریخ ۲۷ اپریل به کابل و مزار‌شریف داشت، روایت می‌کند: «زندگی زنان زیر سلطه طالبان این است که آنان زنده‌اند، اما زندگی نمی‌کنند.» او می‌افزاید به زنانی که حتی خشونت خانوادگی را به پولیس گزارش داده‌ بودند، گفته شد نباید شکایت کنند.

هم‌چنان محدودیت‌های طالبان بر مشارکت زنان و دختران در زندگی سیاسی، عمومی ، اقتصادی و اجتماع-فرهنگی تأثیر چشم‌گیری گذاشته و منجر به افزایش بی‌پیشینه‌ی خشونت خانگی علیه زنان و دختران شده است.

در آخرین حکم به تاریخ ۲۰ سرطان، سال جاری، طالبان برای تمامی آرایشگاه‌های زنانه دستور داده‌اند تا چند روز آینده کارشان را متوقف بسازند، این گروه افزوده است در صورت بی‌توجهی به این دستور برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا