اخبار افغانستان

روزنامه جمهوری اسلامی ایران: طالبان گروه «تروریستی» و مزدور آمریکا است

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: روزنامه جمهوری اسلامی به تازگی در مطلبی نوشته است که اعتماد به گروه طالبان و توسل به سیاست تطهیر در دو سال گذشته، نتیجه مثبتی نداشته؛ بلکه سرتاسر به زیان ایران بوده است.

روزنامه جمهوری اسلامی این مطلب را در پیوند به ۲۵مین سال‌گرد کُشته‌شدن دیپلمات‌ها و یک خبرنگار این کشور از سوی گروه طالبان در شهر مزار شریف استان بلخ نوشته است.

این روزنامه در سرمقاله‌ی خود نگاشته که محمد صارمی، خبرنگار و هشت دیپلومات ایران در (۱۷ اسد ۱۳۷۷) در قنسولگری ایران در مزارشریف به‌دست گروه طالبان کُشته شدند.

جمهوری اسلامی در آن زمان گروه طالبان را مسئول این حمله دانست. طالبان اما با گذشت ۲۵ سال هیچ‌گاه مسئوولیت این رویداد را قبول نکرده اند.

روزنامه جمهوری اسلامی گفته است: «طالبان هم‌واره تلاش کرده‌اند این جنایت را به افراد خودسر نسبت بدهند؛ اما مشاهدات شاهدان عینی، دروغ بودن این ادعا را به اثبات رسانده و قتل‌عام مردم مزارشریف و این ۸ دیپلمات و خبرنگار ایرانی را به نام گروه تروریستی طالبان به ثبت رسانده است.»

این روزنامه طالبان را گروه «تروریستی» خوانده و نوشته است که در دو سال گذشته جامعه جهانی حکومت گروه طالبان را به‌رسمیت نشناخته و مردم افغانستان نیز به این گروه «مشروعیت» قائل نیستند.

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب خود هم‌چنان نگاشته است که هیئت طالبان و نمایندگان آمریکا در نشست اخیر در دوحه، یک توافق‌نامه ۲۷ ماده‌ای را امضا کردند که در آن مرحله‌ی اجرائی شدن این توافق‌نامه بین آمریکا و طالبان را مشخص می‌کند.

 این روزنامه گفته است که در دو سال اخیر دولت‌های منطقه به‌ویژه کشورهای هم‌مرز افغانستان و هم‌چنین روسیه هشدار داده و گفته‌اند که «سلطه طالبان بر افغانستان این کشور را به کانون تروریسم و تهدید جدی علیه منطقه تبدیل کرده است.» اما مقام‌های جمهوری اسلامی این هشدارها را جدی نگرفته‌اند.

به نوشته‌ی این روزنامه، مقام‌های جمهوری اسلامی از تبانی آمریکا با طالبان با تعبیر «شکست امریکا در افغانستان سخن می‌گفتند حالا باید فهمیده باشند که مرتکب خطای بزرگی در تحلیل وقایع منطقه و راهبرد امریکا در افغانستان شده بودند. آنها باید این واقعیت تلخ را همواره در ذهن خود داشته باشند که علیرغم تمام امتیازاتی که به طالبان داده‌اند، این گروه تروریستی حتی به یکی از وعده‌های خود عمل نکرده است.»

این روزنامه خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته است: «طالبان امروز همانست که ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی را به شهادت رسانده، اما با این تفاوت که امروز چهره واقعی مزدور امریکا بودنش از هر زمان دیگری آشکارتر شده است.»

در بخشی از این مطلب روزنامه آمده است که طالبان حق‌آبه ایران را نداده است، «ستیز» علیه فقه جعفری و شیعیان و هزاره‌ها را متوقف نکرده و دست از تبعیض حقوق مردم افغانستان بر نداشته است.

در ۲۵مین سالگرد حمله به قنسولگری ایران در مزار شریف این قنسولگری خواستار شناسایی و مجازات عاملان این رویداد شد.

روزنامه جمهوری اسلامی در حالی این مطلب را نوشته است که تنش میان ایران و گروه طالبان در دو سال تسلط این گروه در افغانستان بیش‌تر شده است. ظاهراً این تنش‌ها بر سر حق‌آبه ایران از رود هیرمند بوده است.

در تازه‌ترین مورد خبرگزاری «بلومبرگ» نیز نگاشته است که پس از افزایش تنش لفظی میان ایران و گروه طالبان، این گروه صدها نیرو و ده‌ها بمب‌گذار انتحاری، صدها تانگ و خودروی نظامی و سلاح‌های سبک و سنگین به جا مانده از ایالات متحده را در نقاط صفری میان افغانستان و ایران مستقر ساختند.

در همین حال چندین مقام جمهوری اسلامی ایران و روحانیون سرشناس این کشور طالبان را گروه «تروریستی» خوانده و گفته‌اند این گروه مزدور آمریکا است.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا