اخبار افغانستان

نخست وزیر سابق برتانیا: سرکوب زنان توسط طالبان به عنوان جنایت علیه بشریت اعلام شود

سیمرغ به نقل از خبرگزاری مقاومت: گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا در مقاله‌ که در روزنامه گاردین به نشر رسیده گفته که نقض حقوق زنان و سرکوب آن‌ها توسط گروه طالبان  باید به عنوان جنایت علیه بشریت اعلام شود.

نخست وزیر سابق بریتانیا در مقاله‌ی خود از کارهای طالبان که در قبال زنان و دختران صورت می‌گیرد ابراز نگرانی کرده و خواستار دخالت دادگاه بین المللی جنایی در مورد اعمال طالبان شده است.

براون در مقاله خود که روز (سه‌شنبه، ۱۷ اسد) به نشر رسیده سرکوب زنان و دختران در افغانستان را کمتر از آپارتاید جنسیتی ندانسته و خواستار توجه جهانی به آن شده است.

او اضافه کرده، پس از دو سال از تسلط طالبان در افغانستان، زنان و دختران افغانستان به اعتراض‌های خود ادامه داده اند، این نشان می‌دهد آنان برای گرفتن حق شان مصم هستند.

نخست وزیر سابق بریتانیا در ادامه‌ی مقاله خود احکام طالبان علیه حقوق زنان را ناقص خوانده و گفته که کودکان افغانستان از ترس شکنجه و ظلم طالبان در زیر زمینی‌ها به آموزش خود ادامه می‌دهند.

به گفته این مقام سابق بریتانیا حدود ۲.۵ میلیون دختر افغانستانی از آموزش محروم شده و بیشتر از ۳ میلیون دختر دیگر که آماده ختم دوره ابتدایی بودند به زودی به این جمع خواهند پیوست.

گوردون براون، در مقاله خود تصریح کرده حمایت‌های جهانی از حق آموزش دختران در افغانستان بسنده نبوده و جامعه جهانی و کشورهای جهان باید بیشتر علیه طالبان بسیج شوند و اعمال این گروه را محکوم نمایند.

او در ادامه گفته است که افغانستان عضویت کنوانسیون‌های بین المللی را دارد که طالبان برخلاف این معاهدات عمل کرده و روزانه به جنایت خود ادامه می‌دهند.

به گفته آقای براون گزارش‌های زیادی از آزار و اذیت جنسی طالبان وجود دارد که این خود مصداق جنایت علیه بشریت است و دادگاه بین المللی جنایی باید اطلاعات را از سازمان‌ها کشورها و منابع مستقل و غیرمستقل جمع آوری کند تا تشخیص بدهد که آیا می‌توانده پرونده‌ای را برای پیگرده اقدامات طالبان که علیه زنان صورت می‌گیرد تشکیل دهد یا خیر.

نخست وزیر سابق بریتانیا، از کشورهای جهان و جامعه جهانی خواسته است که در چهارچوب قوانین خود برای محکومیت اقدامات  طالبان از ابزارهای مانند تحریم این گروه استفاده نمایند و همچنان زمینه آموزش را برای دختران افغانستان به شکل آنلاین فراهم کرده و حمایت نمایند.

او در مقاله خود از جامعه جهانی درخواست کرده که یک هیئت قدرت‌مند تشکیل دهد که در آن اکثریت کشورهای مسلمان شامل باشند و با رهبران طالبان قندهاری به مذاکره بپردازند تا بتوانند در ارتباط به حق آموزش دختران در این کشور به توافق برسند.

این در اظهارت در حالی صورت می‌گیرد که اکثریت نهادهای حامی حقوق زنان، جامعه جهانی و کشورهای جهان بارها از طالبان خواسته اند که به حقوق زنان در این کشور احترام بگذارند و اجازه بدهند که دختران و زنان به آموزش و کار ادامه دهند.

طالبان بارها درخواست‌های مکرر کشورهای جهان، سازمان ملل متحد و نهادهای حامی زنان را نادیده گرفته و رد کرده اند.

زنان افغانستان بارها در اعتراض به محدودیت‌های طالبان علیه زنان دست به تظاهرات در خیابان‌ها زده اند اما هر بار با یک روش بسیار خشن طالبان روبرو و سرکوب شده اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا