اخبار افغانستان

بلومبرگ: انتحاری‌های طالبان در مرزهای ایران جای گرفته اند

 

سیمرغ به نقل از خبرگزرای مقاومت: چند ماه قبل در پی افزایش تنش‌ میان ایران و گروه طالبان بر سر حق‌آبه ایران از رود هیرمند، محمد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به طالبان هشدار داده و گفت: « به توافقنامه تامین آب افغانستان احترام بگذارید وگرنه با عواقب آن مواجه خواهید شد.»

در پاسخ به اظهارات ابراهیم رئیسی، جنرال مبین یکی از چهره‌های رسانه‌ای و سرشناس گروه طالبان ویدیوی را در شبکه‌های اجتماعی از خود نشر کرد که در آن نشان می‌داد این عضو گروه طالبان به رسم تمسخر در یک (بشکه زرد) ۲۰ لیتری به تقاضای رئیسی لبیک گفته و به وی آب می‌فرستد، جنرال مبین در این ویدیو می‌گوید: «جناب رئیسی ما می ترسیم، ما را تهدید نکنید».

خبرگزاری آمریکایی (بلومبرگ) در یک گزارش جدید نوشته است که یک هفته پس از تنش‌های لفظی میان گروه طالبان و مقامات ایران، درگیری‌های مسلحانه در مرز دوکشورمیان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی آغاز شد. در این درگیری دو مرزبان ایرانی و یک جنگجوی گروه طالبان کشته شدند.

این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه می‌گوید که گروه طالبان برای جنگ با جمهوری اسلامی آماده است.

بلومبرگ می‌افزاید گروه طالبان هزاران سرباز و صدها بمب‌گذار انتحاری را در مرزهای ایران مستقر کرده است.

به نقل از این گزارش، گریم اسمیت مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران برای افغانستان می گوید: «کمبود آب در رودخانه هلمند در نتیجه تغیرات آب و هوا است، افغانستان در مسیر متحمل شدن خشک‌سالی وحشتناک و گرم شدن قرار دارد.»

در این گزارش آمده است که نهاد بین‌المللی سنجش دما، در تحقیق خود گفته اند: « میزان گرمایش در افغانستان از سال ۱۹۵۰ به اینسو ۱.۸ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.»

بر اساس قرار داد آب میان ایران و افغانستان که در ۱۹۷۳ به امضا رسیده است، افغانستان مکلفیت دارد که آب مورد نیاز کشور ایران را از رودخانه هیرمند تأمین کند.

هیرمند طولانی‌ترین رودخانه آب افغانستان است که برای کشاورزی حیاتی می‌باشد. از طرفی میلیون‌ها نفر در هردو طرف مرز از این آب استفاده می‌کنند.

این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران بارهای گفته است که گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن در کابل، به توافق نامه 1973 عمل نکرده و سهم آب ایران را نداده اند.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارش خود نگاشته است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: « (توافقات اولیه) با حکومت طالبان بر سر حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند وجود دارد.»

وی در این زمینه جزیات بیشتر نداده است.

ابراهیم رئیسی در ماه (ثور/اردیبهشت) سال جاری در جریان سفرش به سیستان بلوچستان که از فقیرترین استان‌های ایران بشمار می‌رود و از شدت کم‌بود آب متأثر است، گفت: «حرف های من را جدی بگیرید، به مسئولان و حاکمان افغانستان هشدار می دهم که حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان ایران را بدهند.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در واکنش به صحبت‌های ابراهیم رئیسی گفت: « صحبت های رئیس جمهور ایران نا مناسب بوده و می‌تواند آسیب جدی به روابط دو کشور وارد کند.»

بر اساس توافق نامه ۱۹۷۳در زمان خشک‌سالی تأمین آب از سوی کشور افعانستان باید تعدیل گردد و هردو کشور باید برای حل مشکلات که در این عرصه ایجاد می‌گردد “مذاکرات دیپلماتیک” انجام دهند.

در این گزارش آمده است که طالبان به راه حل‌های دیپلماتیک توجه‌ی نکرده و به سرعت آمادگی‌ را برای جنگ در برابر ایران اعلام کرد.

یک منبع که نخواست اسم اش فاش شود به بلومبرگ گفت: «گروه طالبان علاوه بر هزاران سرباز و بمب‌گذاران انتحاری، صدها تانگ و خودروی نظامی و سلاح‌های سبک و سنگین به جا مانده از ایالات متحده را در نقاط صفری میان افغانستان و ایران مستقر ساختند.»

درگیری آبی در حالی رخ می دهد که افغانستان با شرایط اضطراری دیگری مواجه است.

سازمان بین المللی کار، در گزارشی اعلام کرد که صدها هزار نفر از زمان بازگشت طالبان در دو سال پیش، شغل خود را از دست داده‌اند و زنان بار سنگین آن را متحمل می‌شوند. اقتصاد به دلیل عمل‌کردهای طالبان فلج شده است و جامعه بین‌المللی این گروه را به رسمیت نمی شناسد و افغانستان را از سیستم مالی جهانی جدا کرده است.

بلومبرگ هم‌چنان می‌افزاید که بحران گرسنگی در افغانستان زیر کنترل طالبان با گذشت هر روز بدتر می‌گردد. طبق گزارش سازمان ملل از افغاستان تنها در سال جای این کشور نیازمند ۴.۶  میلیارد دالر است تا ۲۰ میلیون نفری را که در گرسنگی حاد قرار دارند را از خطر مرگ نجات دهد.

اما همه‌ی این مشکلات مانع واکنش تهاجمی گروه طالبان در قسمت منازعه بر سر آب با ایران نگردید.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا