رویدادهای فرهنگی

بنیاد شهید مسعود و موسسه در دری مسابقه‌فرهنگی بر گزار می‌کنند

بنیاد شهید احمدشاه مسعود و مؤسسه فرهنگی دُر دری در مشهد با حضوری شماری از خبرنگاران ایران و خراسان‌افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۲۸ قوس/آذر) نشست خبری را جهت ارائه معلومات در مورد مسابقه‌ی بزرگ “پارسی وطن است”برگزار کردند.
دکتر شمس الحق آریانفر، رئیس بنیاد شهید احمدشاه مسعود در این نشست خبری گفت، در عین حالی که زبان فارسی یکی از چهار زبان‌های مطرح جهان است و بزرگترین شخصیت‌های علمی شهیر دنیا را دارد، این زبان در افغانستان در معرض خطر قرار دارد.
آریانفر گفت:” گروه طالبان به زبان فارسی در افغانستان به دید تعصب و خصمانه می‌بینند و  در حال حاضر اکثریت استادان دانشکده‌های زبان فارسی از کشور فرار کرده اند.
او هم‌چنان اضافه کرد که گروه طالبان با حذف لوحه‌های زبان فارسی، زبان اداری رسمی کشور را که پیش از این زبان فارسی بود، حذف کردند و در عوض، زبان پشتو را رسمیت دادند.
رییس بنیاد شهید مسعود ابراز نگرانی کرد که اگر دست‌اندرکاران فرهنگی حوزه زبان فارسی و دولت جمهوری اسلامی به این مسئله توجه نکنند، زبان فارسی در افغانستان در بلند مدت به نابودی مواجه می‌شود
آقای آریانفر افزون بر این زبان فارسی را انتقال دهنده دانش در افغانستان عنوان کرد و گفت: “اکنون که گروه طالبان در این کشور حاکم هستند، ساحه‌ی فعالیت زبان فارسی را محدود کردند و بناََ لازم است، برنامه‌های به حمایت این زبان برگزار شود.”
او‌ از جمهوری اسلامی خواست که بخاطر حفظ و توسعه زبان فارسی، ارزش‌ها و آثار پربهای این زبان، برای دانشجویان و دانش‌آموزان دختر خراسان‌افغانستان دانشگاه و مکتب مجازی راه اندازی کند. این کار هم می‌تواند زبان را حفط کند و کاری برای دختران محروم از درش و دانش انجام شود.
در بخش دیگر این این نشست، سید ابوطالب مظفری، رئیس مؤسسه دُر دری، گفت که حاکمان فعلی خراسان‌افغانستان فکر می‌کنند، زبانی فارسی زبان قومی است در حالی که چنین نیست و این زبان دینی و زبان اکثریت مردم افغانستان است.
او افزود که نهاد‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، و تاجکستان، باید به صورت مشترک به دفاع از ارزش‌های این زبان بر خیزند.
آقای مظفری خاطرنشان کرد که پس‌ از تسلط گروه طالبان، زبان فارسی در افغانستان در معرض خطر قرار گرفته و اگر به آن توجه نشود، فاجعه‌های غیر قابل باور را در پی خواهد داشت.
هم‌چنان او اضافه کرد که جمهوری اسلامی به عنوان حوزه بزرگ فارسی، در مورد آن‌چه در افغانستان می‌گذرد نباید بی‌تفاوت باشد.
محمد کاظم کاظمی، شاعر و نویسنده افغانستانی از سخنرانان دیگر این نشست بود و گفت که این نخستین مرحله برگزاری مسابقات “پارسی وطن است” می‌باشد و ممکن که در مرحله‌های بعدی این برنامه گسترش یابد و در بخش‌های مختلف آثار ادبی و هنری را به زبان فارسی جمع‌آوری و شامل مسابقات “پارسی وطن‌ است” بسازد.
سید فضل الله قدسی شاعر، نویسنده و از برگزار کننده‌گان دیگر مسابقه فارسی وطن است گفت که کارهای مقدماتی برای برگزاری این مسابقه از سوی بنیاد شهید احمدشاه مسعود و مؤسسه دُر دری از چند ماه به این‌سو آغاز شده و نزدیک به مرحله اجرا است.
به گفته‌ی برگزار کنندگان مسابقه ادبی”پارسی وطن است” این مسابقه جهت رساندن پیامی به خطر افتادن زبان فارسی در افغانستان و حمایت از این زبان برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا