مصاحبه ها

بریالی سنگین: مأیوس نباشید به استبداد پایان می‌دهیم

پس از (۱۵ اگست) گروه طالبان در یک توطیه خارجی و داخلی قدرت سیاسی افغانستان را گرفتند و تنها جبهه مقاومت ملی به رهبر احمد مسعود، به عنوان یک جریان ضد طالبان به گونه‌ی مسلحانه در برابر این گروه چهره ظاهر کرد و عملا به مبارزه مسلحانه پرداخت. این جبهه تا اکنون در میادین جنگ و در منصه سیاست در سطح ملی و بین المللی چالش بزرگی را بر طالبان ایجاد کرده‌است.

 دو سال از سلطه این گروه به افغانستان می‌گذرد و  این گروه همواره دستان‌شان به خون مردم و جوانان افغانستان آلوده بود و همیشه از روش‌های سرکوب‌گرایانه علیه مخالفین‌شان کار گرفته‌اند و در جنگ با نیروهای جبهه مقاومت ملی نیز از هیچ‌گونه جنایت بشری و جنایت جنگی دریغ نورزیدند.

در مورد دوسال سلطه گروه طالبان توام با جنایت و ایستادگی جبهه مقاومت ملی در برابر این گروه، مصاحبه‌ی را با فرمانده بریالی سنگین یکی از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی انجام دادیم.

تشکر از شما آقای سنگین که فرصت به مصاحبه گذاشتید، سوال را می‌خواهم این طور مطرح کنم، انگیزه ایستادگی و مقاومت تان در برابر طالبان چیست؟

بریالی سنگینطوری که شما می‌دانید من در گذشته نیز در برابر ظلم و نا برابری‌ها و انحصار قومی صدا بلند کردم و هیچ‌ ظالمی نزد من و هم‌فکرانم برائت ندارد. هرازگاهی که مردم ما مظلوم واقع شوند، ما ایستادگی و مبارزه را در برابر ظالم واجب می‌دانیم. از این‌رو مشخص است که گروه طالبان یک گروه نیابتی و غلام هستند و به دستور بیگانه‌ها سرزمین ما را اشغال کردند. بنابر این ایستادگی امروز ما در برابر اشغال است که انگیزه دینی، ملی و هویتی دارد، طالبان نه تنها به سرزمین، بلکه به هویت، به زبان و به ارزش‌های تاریخی مان هجوم آورده اند و در صدد نابودی این فرهنگ شدند، من و هم‌سنگرانم دفاع از سرزمین و هویت خویش را واجب دانسته و در سنگرهای آزادی و دفاع قرار گرفتیم.

خبرگزاری مقاومتاز دید شما چگونه مبارزه علیه گروه طالبان صورت بگیرد، مقاومت مسلحانه علیه گروه طالبان چقدر این گروه را به بن‌بست مواجه کرده‌است؟

سنگیننخست باید احزاب و جریان‌های سیاسی و رهبران سیاسی که مخالف طالبان هستند با هم یک اجماعی کلی و کلان، ایجاد کنند و در هماهنگی به فعالیت‌های نظامی و سیاسی خود بپردازند. و انسجام و اتحاد مردم افغانستان و رهبران سیاسی بهترین گزینه مبارزه در برابر گروه طالبان است.

هم‌چنین اقشار مختلف جامعه که در خارج از کشور قرار دارند به فعالیت‌های مدنی و دادخواهی خود، ادامه دهند و در عین‌حال دیپلماسی فعال و موثر در سطح بین الملل جهت برقراری روابط با کشورها در پیش گرفته شود، همه با هم جنایات گروه طالبان را  بر روی مدعیان حقوق بشر و دموکراسی بکشیم که وضیعت ما را این گونه ساخته و ما را در چنگ تروریسیم جهان رها کردند. گذشته از این گزینه‌ها،  موثرترین راه مبارزه علیه طالب جنگ است، چون گروه طالبان به هیچ اصولی مذاکره و مفاهمه پا بند نیستند، تنها گزینه مبارزه مسلحانه آن‌ها را درهم می‌کوبد.

 خبرگزاری مقاومتتاکتیک‌های را که طالبان در جنگ به کار می‌برند چگونه است؟

سنگینطالبان با گِسل هزاران نیرو بالای قرارگاه‌های ۵۰ نفری نیروهای جبهه مقاومت، نیروهای ما را در یک جنگ نابرابر قرار می‌داند و با آن‌هم این گروه همواره به شکشت مواجه می‌شدند و تلفات سنگین را محتمل می‌دیدند. از روش‌های غیر اخلاقی و انسانی دیگر مانند: فشار بالای مردم محل، اهانت به محاسن سفیدان، بازداشت بی‌موجب جوانان، تهدید خانواده‌ها و بستگان نیروهای جبهه مقاومت ملی، نیز استفاده می‌کردند

از آن‌جاکه ما تمام قواعد اسلامی و موازین اخلاقی را در جنگ مد نظر می‌گیریم و تلاش می‌کنیم که مردم بی‌گناه آسیب نبینند، مگر طالبان با این گونه ترفندها بسیار وقت از حملات ما خود را نجات دادند و گروگان گیر مردم سبب شده تا ما از حمله منصرف شویم.

خبرگزاری مقاومتدستاوردهای جبهه مقاومت ملی را طی دو سال چگونه بررسی می‌کنید، به نظر شما جبهه مقاومت ملی در برابر طالبان یک جریان بالفعل و بالقوه حساب می‌شود؟

سنگینبا وجود این‌که امکانات در جبهه مقاومت ملی به حد کافی نیست و ما در نبود از امکانات جنگی، حتی امکانات اولیه و نبود جغرافیایی مرفه و درست به سر می‌بریم، بازهم در بسیار مناطق امنیت طالبان را به خطر مواجه کردیم و همه روز حملات اوپراتیفی بالای افراد و پایگاه‌های طالبان صورت می‌گیرد که این خود دستاورد است. از آن‌جا که می‌دانید وجود جبهه مقاومت ملی، بن‌بست و  درد سر به طالب است و این جریان توانسته است این گروه را در سطح ملی و بین المللی به چالش بکشد، پس بدون شک یک جریان بالقوه و بالفعل در برابر گروه طالبان حساب می‌شود.

خبرگزاری مقاومتدیدگاه‌تان در مورد نظام سیاسی آینده افغانستان چیست؟ به نظرتان کدام نوع نظام سیاسی به نفع مردم افغانستان است؟ 

سنگینما می‌خواهیم در افغانستان یک نظام سیاسی به رضا و خواست همه مردم شکل بگیرد که زنان مردان و اقشار مختلف جامعه خود را در آئینه آن ببینند و عدالت اجتماعی در نظام سیاسی آینده افغانستان به صورت واقعی تامین شود.

خبرگزاری مقاومتپیام تان به مردم افغانستان و هم‌سنگران تان چیست؟

سنگین: پیام شخصی من و نیروهای مقاومت در جبهات خوست‌ها، به مردم افغانستان که زیر چماق و ظلم طالبان همه روزه رنج می‌کشند و برای مادران و خواهران که مسَلم‌ترین حقوق شان پایمال شده، این است: «مایوس نباشید فرزندان و برادران‌تان برای آزادی کشور و تامین عدالت اجتماعی تا پای جان ایستاد هستند و می‌‌رزمند تا پایمال کنندگان حقوق شما را زمین‌گیر کنند» و هم‌چنان پیام من به همسنگرانم که در پنجشیر، اندراب، بدخشان، پروان، کاپیسا، تخار و نقاط دیگر افغانستان عملا در سنگرها نبرد حضور دارند، از مبارزه خسته نشوند به قول آمرصاحب احمد رهبر جبهه مقاومت ملی ما در مسیر خوب و درست تاریخ قرار داریم.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا