مصاحبه ها

احمد مسعود:طالبان مسوول فاجعه افغانستان اند

احمد مسعود، رهبر مقاومت افغانستان در مصاحبه با روزنامه‌نگار مستقل “ترا دال”، طالبان را به‌عنوان یک گروه به شدت افراطی معرفی نموده در باره آنها گفت که خطر این گروه کمتر از گروه موسوم به ” داعش ” یا دولت اسلامی نیست . او کشورهای غربی و دولت سرنگون‌شده افغانستان را به خاطر اشتباهاتی که منجربه برگشت طالبان به قدرت شد،مقصر دانست.

مسعود؛ از قدرت‌های خارجی خواست تا با گذاشتن یارانه های بشردوستانه در اختیار طالبان، ناخواسته به این گروه کمک نرسانند.
او تاکید کرد که مقاومت در برابر “امارت وحشیانه” طالبان با حمایت گسترده مردم افغانستان ادامه دارذ.

مسعود، پسر یک مبارز نامدار مقاومت ضد شوروی که دو روز قبل از 11 سپتامبر توسط طالبان و القاعده به قتل رسید، رهبرجبهه مقاومت ملی افغانستان است. او در گفتگو با خانم “دهل”، خطر طالبان را با خطری که از ناحیه گروه تروریستی مسما به دولت اسلامی یا ” داعش ” متوجه جهان است مقایسه کرد.
مسعود گفت: «یک مثال برای من بیاورید، یک عملی که طالبان تا هنوز از انجام آن خود داری ورزیده باشند، اما در مقابل داعش آنرا انجام داده باشد،تا برمبنی آن بتوان پذیرفت که داعشیان از طالبان تندروتراند.»
او افزود همانگونه که داعشیان – با ذهنیت، ایدئولوژی و میزان غیر قابل توصیف و تصور خشونت رفتاری یعنی مولفه های مشترک با گروه طالبان مسبب و مسوول این همه درد و رنج مردم کوبانی و عراق و سوریه، اند در مقابل طالبان نیز مسبب و مسوول درد و رنج مضاعف مردم ما هستند. پس همانگونه که مردم کوبانی، عراق و سوریه حق دارند به منظور دفاع از خود در برابر گروه دهشت افگن داعش ایستاده و به مقاومت بپردازند، ما نیز مبارزه و دفاع از خود و مردم خود در برابر گروه طالبان را حق مسلم خویش دانسته به مقاومت ادامه میدهیم.
مسعود گفت که «وحشیگری» و «بی عدالتی» که توسط طالبان اجرا و اعمال می شود به شدت در حال افزایش است.

او گفت: « طالبان همه وعده های شانرا فراموش کردند. مردم از بد عهدی آنها و ادامه وضعیت فاجعه بار خسته شده‌اند و چیزی فراتر از حاکمیت اختناق می‌خواهند.مردم  به فرا تر از نفس  کشیدن می اندیشند و اسارت و بردگی را نمی پذیرند»
وی گفت: «طالبان عاملان اصلی فاجعه افغانستان هستند.».
مسعود هشدار داد که خطر القاعده و سایر گروه های تروریستی متحد آنها که در قلمرو طالبان پناهگاه امن یافته و از حمایت بی دریغ گروه طالبان برخوردار اند، در سه چهار سال آینده به سطح تهدید امنیتی 11 سپتامبر باز خواهد گشت.
«آنها در حال انسجام مجدد هستند. در حال جذب نیرو هستند. این گروه ها به همدگرآموزش می دهند. آنها اکنون باور کرده اند که میتوانند هر کاری بکنند،زیرا دیگر کسی برای اینکه مانع آنها شود،نمی آید.»
مسعود مدعی شد که امروزه حداقل 23 گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند که این رقم بسیار بیشتر از قبل از تسلط دوباره طالبان است . با حضور هزاران جنگجوی خارجی صف گروه های تروریستی فعال در افغانستان تقویت شده است. او این تهدید تروریستی رو به رشد را دلیلی دانست که دولت های غربی باید با گروه های مقاومت برای تضعیف امارت طالبان همکاری کنند.

مسعود مدعی شد که  جبهه مقاومت از حمایت گسترده مردم وحشت زده افغانستان برخوردار است. اما اواینرا نیزافزود که دیگر فکر نمی‌کند مبارزه مسلحانه مبارزان همرزم او در ماه‌های اولیه پس از خروج فاجعه‌بار جو بایدن، منجر به سرنگونی رژیم طالبان شود.

مسعود، ازتریبون ی که با استفاده از آن زمانی “اسلحه بیشتر، مهمات بیشتر، و تدارکات بیشتر” درخواست کرده بود، اکنون خواستار فشار بین‌المللی متمرکز بر «کشاندن طالبان به میز مذاکره» و آغاز «گفتگوی ملی» شد.

او در اینباره به خانم دال گفت: «من هیچ گونه حمایت نظامی نمی‌خواهم. “آنچه من درخواست می کنم توجه واقعی به وضعیت حاکم وحمایت سیاسی صادقانه است – حمایت سیاسی از مردم افغانستان در زمینه یافتن راه حل های سیاسی برای وضعیت فاجعه بار افغانستان.»

به نظر مسعود، فرصت‌هایی برای چنین مذاکراتی وجود دارد؛ او خاطرنشان کرد که نارضایتی گسترده‌ای از حکومت خشن طالبان و «وعده‌های فراموش ‌شده ای» کاهش خشونت در مقایسه به رژیم قبلی طالبان وجود دارد. او به گزارش‌هایی مبنی بر فرار جنگجویان طالبان به تاجیکستان، پیوستن افراد طالبان به نیرو های مقاومت، یا ترک صف «جهاد دروغین» طالبان و بازگشت به زندگی قبیله‌ای اشاره کرد.

رهبر مقاومت از شیوه خروج نیرو های امریکایی و مدیریت ضعیف دولت ترامپ و جو بایدن به شدت انتقاد کرده گفت که برنامه ریزی آنها برای خروج طوری بود که به تضعیف روحیه دولت افغانستان انجامید.

او با اشاره به مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان، که با کنار گذاشتن دولت افغانستان و قبل از خروج نیرو های امریکایی صورت گرفته بود، گفت: «توافق دوحه اساساً با نادیده گرفتن دولت افغانستان، ساختاررا کاملاً تضعیف کرد وسبب شد بسیاری از مقامات رده اول دولت اعتماد نسبت به متحدان امریکایی را از دست بدهند.»

طالبان بر کنار گذاشته شدن دولت افغانستان از این مذاکرات پافشاری کردند زیرا آنرا دست نشانده ایالات متحده نشان می داد.

دولت افغانستان با هدر دادن و غارت میلیاردها دالر کمک های دریافتی،اعتماد دولت امریکا را از دست داده و نزد دولتمردان امریکایی بی اعتبار شده بود.درآستانه تقرب پرشتاب طالبان بسوی کابل بود که امریکایی ها در نهایت خشم و خواری این حقیقت را بخوبی دریافتند که بخش بیشتر ارتش افغانستان زاییده تخیل بروکراتیک و اختراع شده به منظوردریافت بودجه بیشتر بود، نه سربازان واقعی حاضر در صفوف ارتش. .

مسعود؛ به این باور است که برنامه ریزی ضعیف ایالات متحده برای خروج از افغانستان عامل کمک کننده در تهاجم روسیه به اوکراین است. زیرا پس از خروج امریکایی ها از افغانستان، طوری به نظر می رسد که ایالات متحده تمایلی به پابندی به قرارهای امنیتی ومبارزه برای اصولی که در طول ماموریت 20 ساله خود در تلاش برای پیاده کردن آن در افغانستان، بود ندارد..

مسعود به‌ویژه از اینکه دولت بایدن تجهیزات پیشرفته نظامی آمریکایی به ارزش میلیارد ها دلار را رها کرد تا به تصرف طالبان بیفتد وطالبان از آن جنگ افزار ها برای اعمال سلطه بر مردم و سرکوب مقاومت استفاده کند،شدیدا اظهار نارضایتی کرد. اوهمچنان تاکید کرد که طالبان از داده‌های دولتی برای یافتن منسوبین ارتش افغانستان که توسط ایالات متحده آموزش دیده بودند وبا روش استفاده از تجهیزات پیشرفته نظامی که از سوی بایدن به طالبان هدیه شده است، آشنایند را شناسایی ،جستجو و سپس با تهدید آنها را برای همکاری تحت فشار قراردهند..

مسعود؛از شنیدن داستان تخیلی عجیب و غریب دولت بایدن که شبکه مخوف حقانی، سازمانی متشکل از جهادی ها و جنایتکاران نزدیک به القاعده را از گروه طالبان جدا می کند،ناراحت است .تعداد زیادی از اعضای شبکه حقانی به سمت های بالای رژیم طالبان از جمله رهبر این شبکه مخوف و یکی از تروریست های تحت تعقیب اف بی آی،سراج الدین حقانی به کرسی وزیر کشور دست یافته اند.

او در اینباره گفت :« نباید متردد بود که آنها همه یکسان اند.طالبان و شبکه حقانی ایدیولوژی و باور های مشترک دارند.»

او در باره چگونگی روابط طالبان با گروه القاعده گفت: «رابطه بین القاعده و طالبان شبیه رابطه مربی و شاگرد است. و رابطه یک مربی و شاگرد که بر اساس ایدیولوگ مشترک استوار شده است ناگسستنی می باشد.»

او میگوید هرچند که طالبان با غارت منابع اقتصادی افغانستان عواید زیادی به دست می آورند؛اما با انتقاد از جامعه جهانی تاکید کرد که کمک های بشردوستانه که در اختیار امارت طالبان قرار میدهند،بگونه ناخواسته به افزایش عواید این گروه تروریست کمک می رسانند..

او اضافه کرد: «ما بابت میلیون ها دلار که آنها درچهارچوب کمک های بشردوستانه ارسال می کنند واقعا سپاسگذاریم. با این حال، برخی از حمایت‌های این چنینی، مثلا ارسال 40 میلیون دلار هر هفته بدون پیگیری و ردیابی، و در غیاب نهادی که مصرف این پولها را در زمینه های بشردوستانه واقعاً نظارت کند، این به طالبان قدرت سو استفاده می‌دهد،وبه تقویه بنیه های مالی این گروه کمک می کند.»

مسعود؛ به این باور است که رژیم طالبان در زمینه های مالی از دولت مخلوع مورد حمایت امریکا نیز ناشفاف تر و ناصادق تر است. به باور او عدم شفافیت طالبان در این زمینه سبب شده است که جامعه جهانی برآورد دقیق از میزان نیازمندی مردم افغانستان به مساعدت ها بدست نیاورد و امکان سو استفاده طالبان از این مساعدت ها به سادگی فراهم شود. او همچنین گفت که طالبان با اطمینان خاطر بخش بیشتر مساعدت های دریافتی را در اختیار حامیان شان قرار میدهند.

او گفت: «من معتقدم که این سیاست بسیار ضعیف است. به خوبی پردازش نشده است. آمریکا باید به وضعیت افغانستان توجه بیشتری داشته باشد، زیرا حمایت های بشردوستانه نباید به توانمند شدن طالبان یا دیگر گروه های تروریستی منجر شود.»

در اوایل ماه اکتبر،خانم لورن بوبرت،عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا،قانون جدیدی را معرفی که رژیم طالبان را به فهرست ” دولت های حامی تروریسم” درکنارکشورهای کوبا،کره شمالی، ایران و سوریه شامل می سازد.

خانم بوبرت در باره ضرورت انفاذ این مسوده گفت: «یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از مردم آمریکا در برابر این تروریستان، جلوگیری از جریان پول با معرفی رسمی  رژیم حاکم بر افغانستان به عنوان حامی تروریسم است.»

برگرفته از آریا پرس

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا